Az elmúlt évek autóipari problémái felverték az új autók árát. Ez magával hozta a használt gépjárművek drágulását is. Manapság akad olyan régebbi modell, amely használtan többe kerül, mint újkorában.
Az újakkal kezdődött, de a használtakat is elérte az drágulás
Korábban is folyamatosan emelkedett az autók ára, de 2019 után gyorsult fel a drágulás. A koronavírus-járvány jelentős problémákat okozott az autóiparban a karanténok, az ellátási láncok akadozása, a termelési szünetek és a logisztikai költségek növekedése miatt, valamint az orosz-ukrán háború is mélyítette az ágazat problémáit.
Magyarországon tetőzte az autópiac nehézségeit, hogy sokat gyengült a forint az euróhoz és a dollárhoz képest, ami tovább emelte az új autók árszabását. 2022-re eljutottunk oda, hogy a csökkent termelés miatt az sem feltétlenül tud új járművet vásárolni, akinek lenne rá pénzre, hiszen rendkívül elnyúlt a várakozási idő.
A problémák idővel átgyűrűztek a használtautók piacára is. 2020 után egyre többen választották a használt járműveket az újakkal szemben, a növekvő kereslet pedig felhajtotta az árakat. A drágulást erősítette, hogy idővel csökkent a kínálat, mert sokan döntöttek úgy, hogy elhalasztják az autócserét és nem válnak meg a régebbi modelljeiktől – írja a Vezess.hu.
Idén az első kilenc hónapban 8-10 százalékkal kevesebb hirdetés került a legnagyobb használtautós portálokra, mint 2021 azonos időszakában. 2020 végéhez képest pedig az árak 20-70 százalékkal növekedtek a modelltől függően.
Közel annyiba kerül néhány használt autó, mint újonnan
A portál megvizsgálta a legnépszerűbb autótípusok átlagárát három, öt és tíz éves kategóriában a JóAutók.hu és a JATO.com oldalakon. Azokat összehasonlította azzal az árszinttel, amennyibe manapság kerülnek a hasonló modellek. Ezek az eredmények születtek.
Škoda Octavia: Az Octavia hároméves példányai idén november végéig átlagosan mintegy 6,7 millió forinton cseréltek gazdát. A 2017-es évjáratú darabok 5,7 millió forintért mentek, míg a tízéves társaikért közel 3,2 millió forintot kértek. Ezzel szemben egy évtizeddel ezelőtt a második generáció (faceliftes) utolsó példányai átlagosan 5,5 millió forintért keltek el. 2017-ben a harmadik generáció modellek (5E kódjelű) listaárainak átlaga 7,4 millió forint volt. Az idén hároméves példányokért (szintén harmadik nemzedék) átlagosan 8,15 millió forintot kértek.
Ford Focus: A Ford Focus harmadik nemzedékének (Mk3 vagy C346), a 2012-es példányai átlagosan 2,6 millió forinton mentek mostanában. A 2017-es darabok ugyanezekre az alapokra épültek, ezekért manapság 4,7 millió forintot kértek. 2019-ben az Mk3-as és Mk4-es darabok átlagára használtan 6 millió forint. Új autóként a Focusok átlagos listaára 2012-ben 5,7, 2017-ben 6,1, míg három évvel ezelőtt kis híján 7 millió forint volt.
Opel Astra: A J Astra 2012-es darabjai mostanság bő 2,7 millió forinton forognak, amíg a K generációhoz tartozó 2017-es és 2019-es példányok átlagosan 4,4, valamint 5,4 millió forintért mennek. 2012-ben egy új K Astráért 5,66 millió forintot kellett fizetni, 2017-ben a listaár átlaga ugyanennyi volt, három évvel ezelőtt pedig nagyjából 6 millióért lehetett elhozni egyet a szalonokból.
Toyota Yaris: A harmadik generációs Yaris tízéves darabjai átlagosan 3,1, a 2017-es évjáratúak 5,26, a 2019-esek 5,4 millió forintért forognak manapság. Egy évtizeddel ezelőtt átlag 4,1 millió forintot hagytunk a hazai szalonokban a Yarisokért, öt éve 4,7 milliót, 2019-re ez kis híján 5,2 millióra emelkedett. Tehát egy három éves Yaris manapság többe kerül, mint új korában.
Volkswagen Golf: 2012-es, azaz tízéves használt autóként a VI-os Golf késői példányait lehet ma megvásárolni, ezek 3,2 millió Ft-ért mennek. A 5G kódjelű generációból az ötéves darabok átlagosan 5,5, míg a háromévesek 7,9 millióba kerülnek. A Golfok újkori átlagárai 2012-ben 5,7, 2017-ben 6,8, 2019-ben 8,2 millió forint körül voltak.