Friss felmérés készült arról, milyen véleménnyel vannak a sofőrök az önvezető autókról. Ezzel párhuzamosan az amerikai Közúti Közlekedésbiztonsági Intézet is több vezetőtámogató rendszert tesztelt a közelmúltban.
A legtöbb sofőr tart az önvezető autóktól
Bár messze áll a világ a teljesen önvezető autók megvalósításától, de az AAA (American Automobile Association) új tanulmánya alapján ez nem is olyan nagy baj. A kutatásuk rámutat, az általuk megkérdezett sofőrök nagyjából kétharmada fél az autonóm járművektől.
Idén a válaszadók 66 százaléka vallotta, tart az önvezető autóktól. Ez 2 százalékkal kevesebb aggódó embert takar, mint tavaly, azonban 11 százalékos növekedés a 2022-es értékhez képest. Az önvezetésben bízók aránya idén és 2023-ban is 9 százalék volt. A többiek pedig bizonytalannak vallották magukat a technológiával kapcsolatban.
A Zöld Pálya megjegyzi, sokan idegenkednek a robotautóktól, de elfogadóbbak a vezetéstámogató rendszerekkel kapcsolatban. A megkérdezettek több mint fele nyitott az automatikus fékezési, a tolatási és a sávtartó asszisztensre. Viszont az aktív vezetési asszisztensről csak 42, az adaptív sebességtartó automatikáról pedig csupán 49 százaléknak van pozitív véleménye.
Lesújtó értékelést kapott a legtöbb nagy autógyártó vezetéstámogató rendszere
Egyébként a baleseti adatok alapján vizsgálta az amerikai Közúti Közlekedésbiztonsági Intézet a Tesla Atopilotjának és más vezetéstámogató rendszereknek a biztonsági előnyeit. A kutatásuk eredményeit a napokban közölték.
Megvizsgáltuk a biztosítási káresemények adatait. Vizsgáltuk a vezetéstámogató rendszerekkel rendelkező és az ilyen rendszerek nélküli járműveket. Megállapítottuk, nem csökkent a kárigények száma ezeknek a fejlettebb rendszereknek a következtében
- idéztük David Harkey-t, az IIHS elnökét néhány napja.
A IIHS kilenc autógyártó 14 vezetéstámogató rendszerét értékelte a saját szabványai alapján. Csak egy kapott közülük elfogadható minősítést, mégpedig a Lexus LS hibrid szedánokhoz kínált Lexus Teammate with Advanced Drive. Azonban a Tesla, a Mercedes-Benz, a BMW, a Nissan, a Ford, a GM, a Hyundai, a Genesis és a Volvo különböző rendszerei is "rossz" általános értékelést kaptak.
Viszont arra jutottak, az automatikus vészfékező rendszerek 50 százalékkal csökkentik a hátulról történő ütközések számát, valamint 30 százalékkal az olyan esetek mennyiségét, amikor gyalogosnak ütköznek járművek.