A tervezettnél valamivel később, de forgalomba álltak az első, közúti áruszállításra fejlesztett önvezető Kamazok Oroszországban. Jelenleg Szentpétervár és Moszkva között ingáznak az új modellek.
Önvezető Kamazok szelik az orosz utakat
Négy darab önvezető Kamaz állt forgalomba a Szentpétervárt Moszkvával összekötő M-11-es autópályán június 14-én. A tatárföldi gyártó közlése szerint a 54901-es, újfülkés nyerges vontatóból és egy normál félpótkocsiból álló szerelvények körülbelül 650 kilométeres útvonalon szállítanak árut a hét minden napján, kijelölt logisztikai központok között.
A járművek fedélzetén jelenleg tesztsofőrök és gyári szakemberek is vannak, akik vizsgálják az önvezető kamionok működését. A tesztfutások az Unmanned Logistics Corridors (“Önvezető Logisztikai Korridorok”) projekt részei, amelyet az orosz Közlekedési Minisztérium is támogat.
A mostani pilot program tapasztalatainak felhasználása után 2030-ra vonnának be újabb útszakaszokat, ahol engedélyeznék az önvezető kamionok vagy teherautók használatát. Így a Kamaz szerint az évtized végére nagyjából 20 ezer kilométernyi úthálózat állhat a rendelkezésükre.
A Vezess.hu megjegyzi, a Kamaz jóideje foglalkozik önvezető teherautók fejlesztésével. Az autonóm irányítású járművek egyre meggyőzőbb teljesítményt nyújtanak. Az önvezérlő kamionok elterjedésétől azt várják, hogy javuljon a közlekedésbiztonság, valamint kevesebb üzemanyagot használjanak fel a fuvarozók.
Hamvaiból támad fel az orosz Moszkvics
Ha az orosz autómárkáknál és a Kamaznál járunk: az orosz ipari tárca és Szergej Szobjanyin moszkvai polgármester jelentette be tavaly májusban, hogy megszerezték a Renault oroszországi érdekeltségeit. Elmondták, a Renault Rosszija fővárosi gyára Moszkvics márkanevű autókat fog gyártani az üzem technológiai partnere, a Kamaz segítségével.
A szovjet és orosz Moszkvics autógyár 1930-tól 2010-ig működött, amikor csődeljárásban felszámolták. A kapacitásai korábban, 1998-ban a Renault Rosszijához kerültek, onnantól a francia márka modelljeit gyártották bennük.
Az új Moszkvicsokat idén februárban kezdték szállítani a regionális kereskedőknek Oroszországban. A crossoverek benzines változata a „Moszkvics 3” nevet kapta. Az ára 1,97 millió rubeltől (mai árfolyamon nagyjából 8 millió forinttól) indul. Az elektromos változat neve „Moszkvics 3e”. Az ára 3,5 millió rubelnél (körülbelül 14,2 millió forintnál) kezdődik.
Rendkívül hasonlítanak a kínai JAC JS4 crossoverre, és több alkatrészük is a kelet-ázsiai országban készült. Legalább 50 ezer Moszkvicsot készülnek gyártani az idén, melyből 10 ezer lehet elektromos.