Ismét súlyos probléma merült fel a Tesla villanyautóinál
Fotó: Shutterstock

Túl veszélyesek: Kétmillió autót hív vissza a Tesla

Egy átfogó vizsgálat rávilágított, a Tesla villanyautóinak Autopilotja (önvezető rendszere) nem megfelelően avatkozik közbe az olyan helyzetekben, amikor a rendszer figyelmeztetéseket küld a járművezetőnek. Ez pedig növeli a balesetek esélyét. Emiatt autók milliót kell visszahívnia a cégnek.


Veszélyt rejt a Tesla Autopolit rendszerének a működése

Az Amerikai Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) 2021 augusztusa óta vizsgálja a Tesla Autopilot rendszerét. Azután kerültek a cég villanyautói a figyelmük középpontjába, miután több mint egy tucat olyan esetet rögzítettek, ahol az e-autók álló, vészhelyzeti járműveknek ütköztek.

A vizsgálatot tavaly júniusban terjesztették ki, amikor kiderült, az Autopilot egyedi megoldásai nem biztosítják megfelelően a sofőrök figyelmét, amikor veszélyes helyzetre figyelmeztetnek.

Az NHTSA ideiglenes vezetője, Ann Carlson emiatt már augusztusban felhívta a figyelmet a járművezetési felügyeleti rendszerek jelentőségére, tekintettel arra, hogy az emberek hajlamosak túlzottan megbízni a technológiában.

A Tesla is elismerte a visszahívási kérvényében, hogy az Autopilot szoftvere nem kellően hatékony annak a megakadályozásában, hogy a sofőr visszaéljen a használatával. Mindez pedig növelheti a balesetek kockázatát.

Ugyan a vállalat teljesen nem ért egyet az NHTSA elemzésével, azonban szoftverfrissítést tervez a problémás járműveknél. A frissítés extra ellenőrzési és figyelmeztetési funkciókat fog tartalmazni.

A Portfolio megjegyzi, még nem tisztázott, hogy az Egyesült Államokon kívül is visszahívják-e az autóikat. Azonban korábban is voltak problémák a Tesla villanyautóival. Például februárban mintegy 362 ezer autót kellett visszahívniuk a Full Self-Driving (FSD) Beta szoftver frissítése miatt az Egyesült Államokban, mivel az NHTSA szerint a járművek nem tartották be megfelelően a közlekedési szabályoknak és balesetveszélyesek voltak. Amerikában a mostani visszahívás több mint kétmillió autót érint.

Túl veszélyes: Nem árulhatják Európában a Tesla Cybertruckját

Egyébként hiába alakítanák át, akkor sem felelne meg a Tesla Cybertruck villanypickupja az európai forgalomba helyezési követelményeknek a gyalogosvédelem oldaláról – állítja az amerikai autógyártó vezető mérnöke.

Lars Moravy szerint az autó 1,4 milliméter vastag, rozsdamentes acél paneljei éleinek az Európában elvárt, 3,2 milliméteres lekerekítését nem tudják megoldani. Ezt fizikailag nem teszi lehetővé a pickup felépítése. Emellett a villanyautó tömege a terhelhetőségével együtt felülmúlja a B kategóriás jogosítvány felső, 3,5 tonnás határát.

A Tesla mérnökeire nem is valószínű, hogy különösebb nyomást helyezne a vállalat annak érdekében, hogy megfeleltessék az autót az öreg kontinens előírásainak. Azért sem, mert az európai pickuppiac eltörpül az amerikai mellett, így eleve kevesebb bevételre számíthatna innen Elon Musk cége.

Ne hagyd ki!