Sorra zárták be a fiókjaikat a bankok az elmúlt években
Fotó: Shutterstock

10 év alatt eltűnt a hazi bankfiókok fele, ez az oka

A felére esett vissza a bankfiókok száma Magyarországon 2013 óta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint. Azonban a pénzintézetek dolgozóinak a létszáma alig csökkent ebben az időszakban, sőt a nagybankokban emelkedett.


Bezuhant a bankfiókok száma Magyarországon

1600-ra esett vissza a bankfiókok száma hazánkban. 2013-ban nagyjából kétszer ennyi fiókot tartottak fenn a pénzintézetek. Tavaly a hét legnagyobb bank 225 egységet zárt be. A Portfolio a visszaesést leginkább a digitális csatornák előretörésével, az online bankolás elterjedésével magyarázza. Ez a folyamat a Budapest Bankot 2022-ben magába olvasztó MKB Bank kivételével mindenhol a fiókhálózat összehúzódásával járt.

Ha a nagybankok alkalmazottainak a létszámát nézzük, akkor lényegesen kisebb a visszaesés. A koronavírus-járvány előtt csúcs közelében jártak a pénzintézetek foglalkoztatási mutatói a vizsgált időszakban, és majdnem elérték a 40 ezer főt. Jelenleg 39 ezernél valamivel kevesebben állnak az alkalmazásukban. Azonban a hét nagybank dolgozóinak a száma nőni tudott az utóbbi években is. Jelenleg 34500-an dolgoznak ezeknél a pénzintézeteknél. Foglalkoztatásban az OTP vezetett (majdnem 11 ezer munkavállaló), őket követte a Bankholding (9700 fő) 2022 utolsó hónapjaiban. Harmadik helyen a K&H állt (3700 fő), a negyediken pedig az Erste (3500).

Gyökeresen átalakulhat a pénzügyi tanácsadások rendszere?

Valóban úgy tűnik, hogy az online szolgáltatásoké lehet a jövő. Kétezer, 18 és 34 év közötti britet kérdezett a Plum pénzügyi alkalmazás arról, hogy bíznak-e az MI tanácsaiban és számításaiban, ha a pénzügyeikről van szó. A kutatásból kiderül, hogy 61 százalékuk megbízik a mesterséges intelligenciában ebben a tekintetben. 45 százalék pedig a személyes adatait is megosztaná a programmal, a pénzügyi előnyök reményében. Viszont az 55 év felettieknek csak a 15 százaléka adná ki az adatai ugyanehhez.

A fiatalok 50 százaléka a megtakarításokkal és befektetésekkel kapcsolatos döntéseket is az MI-re bízná. A Plum véleménye az, hogy a kutatási eredmények előrevetíthetnek egy jelentős elmozdulást a hagyományos pénzügyi tanácsadástól az MI-tanácsadók felé a jövőben.

A felmérésből az is kiderült, a 18-34 évesek 56 százaléka használna mesterséges intelligenciát személyre szabott vásárlásokhoz. Ezzel szemben a többi korosztálynak csak átlagosan a 40 százaléka fordulna ilyen szolgáltatásokért az MI-hez.

The Conversation

Ne hagyd ki!