Több száz influenszer akadt fenn az EB hálóján
Fotó: Shutterstock

Magyar influenszerekre is rászállt Brüsszel

24 országot és félezer influenszert érintett egy Európai Bizottság (EB) által vezetett nyomozás. Ennek eredménye szerint a vizsgált véleményvezérek túlnyomó többsége nem tüntette fel, ha kereskedelmi tartalmat tett közzé, azaz valamit reklámozott.


Influenszereket vizsgáltak a hatóságok

Influenszerektől származó, közösségi médiában közzétett bejegyzéseket világított át egy nyomozás, melyben az Európai Bizottság mellett 22 uniós tagállam - köztük Magyarország -, valamint Norvégia és Izland nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságai vettek részt. Ennek eredményeit frissen publikálták.

A vizsgálat kimutatta, a vizsgált 576, jelentős követőbázissal rendelkező véleményvezér posztjainak 97 százaléka volt kereskedelmi tartalmú, viszont csak 20 százaléknál tüntették fel, hogy reklámról van szó. Pedig annak közlése kötelező az uniós fogyasztóvédelmi jog előírásai alapján.

Továbbá az influenszerek 78 százaléka folytatott valamilyen kereskedelmi tevékenységet, viszont csak 36 százalékuk volt bejegyezve kereskedőként. 30 százalékuk pedig semmilyen cégadatot nem adott meg a posztjain.

A VG megjegyzi, végül 358 tartalomgyártót jelöltek ki, akiket a továbbiakban is vizsgálni fognak. Velük a nemzeti hatóságok is felveszik a kapcsolatot. Szükség esetén intézkedni fognak ellenük.

Kína szigorúan regulázza a véleményvezéreket

Egyébként a kínai a világ legnagyobb influenszer közössége. Közöttük és a rajongóik körében tenne rendet a Kínai Kommunista Párt, ezért a korábbinál is szigorúbb szabályoknak kell megfelelniük az ázsiai ország véleményvezéreinek. Ugyanis figyelembe kell venniük - különösen az élőben közvetített tartalmak esetén – az "önkéntes magatartási kódex" iránymutatásait.

A kódex előírásai szerint, ha az influenszer szakértelmet igénylő kérdéskörben akar megszólalni, akkor teheti meg, ha van szakirányú képesítése a témához. Ilyen területek például a jog vagy az egészségügy. Az igazolását a szükséges iskola elvégzéséről pedig a platform üzemeltetőjénél kell bemutatnia.

Nem ábrázolhatnak az általuk készített tartalmak élelmiszerpazarlást, luxuscikkeket, vagy bármilyen fényűzést. Nem lehetnek szexuálisan kihívók és a szexre sem utalhatnak. Emellett tilos a Kínai Kommunista Pártot vagy annak vezetőit bármilyen módon lejáratniuk.

Továbbá megtiltották azt is, hogy a 16 évnél fiatalabbak este 10 után livestreaming-tartalmat fogyasszanak. Valamint ettől az időponttól virtuálisan sem „ajándékozhatják meg” az influenszereiket.

Ne hagyd ki!