Sok kritika éri az influenszereket azért, mert gyakran olyan közönséget, -például gyermekeket- érnek el, amelynek tagjai nincsenek vele tisztában, hogy reklámot néznek. Enne ellenére óriási összegekbe kerülhet egy hirdetés általuk. Mutatjuk, hogyan árazzák be manapság a véleményvezéreket!
Dübörög az influenszer-marketing
Az influenszer-marketing a modern reklámipar szerves részévé vált. A véleményvezérek a hagyományos reklámfelületeknél sokkal közelebbi kapcsolatban állnak a követőikkel, ami miatt az ajánlásuk erősebben ösztönöz a vásárlásra, ezért ontják magukból a fizetett tartalmakat – jegyzi meg a Business Insider.
A vállalatok folyósíthatnak átalánydíjat, vagy a hosszú távú együttműködés alapján meghatározott összeget. Azonban sokszor egyetlen megjelenés erejéig a konkrét termékkel fizet a cég a véleményvezérnek, aki bemutatja azt a követőinek.
Ennyit érhet egy influenszer
Az influenszerek eldönthetik, hogy mennyit kérnek a reklámért, de a cégek is néhány szempont allapján belőhetik, hogy mennyit érhet a véleményvezér pénzben számítva. Az értékét leggyakrabban a követői száma alapján határozzák meg – írja a Refersion. Ez alapján öt kategóriába sorolhatók:
- Nanoinfluenszer: ezer és 10 ezer követő között. Az ő előnyük, hogy jellemzően minél szűkebb egy véleményvezér követőbázisa, annál jobban adnak a véleményére.
- Mikro: 10 ezer és 50 ezer követő között.
- Közepes: 50 ezer és 250 ezer között.
- Makro: 250 ezertől egymillió követőig.
- Megainfluenszer: egymillió követő felett.
Az sem mindegy, hogy melyik közösségi médiában követik őket. A legtöbb pénzt a youtube-os tartalomért kell fizetni. Azt követi az Instagram, a Facebook, a TikTok, aztán a Twitter és a Snapchat – áll a VG cikkében.
A leggyakrabban a vállalatok az influenszerek követőinek a száma után fizetnek a posztokért. A YouTube-on jellemzőbb 20 dolláros (8 ezer forint) a díj ezer követőnként, miközben a TikTokon nagyjából 5 dolláros (2 ezer forint).
Az is gyakori, hogy az influenszer elhelyez egy linket vagy kódot a csatornáján, amivel később kimutatható, hogy mennyi vásárló költötte el a pénzét az adott termékre az ő ajánlása miatt. Ebben az esetben 10-20 százalékos jutalék az általános.
Milliárdos nézettségű FinTokok
Manapság pénzügyi szempontból egy érdekes videótípus is hódít az interneten: a FinTok. A TikTok pénzügyekkel foglalkozó klipjeit nevezik így. Igen népszerűek ezek a tartalmak, hiszen például a #stocktok-kal jelölt felvételeket 1,4 milliárdszor látták, a #personalfinance videókat pedig több mint 4,4 milliárdan. Számos Z generációs és az ezredforduló után született felhasználónak a TikTok az első és egyetlen pénzügyekkel kapcsolatos forrása.
A felmérések szerint a 18–34 évesek 46 százaléka érdeklődött a befektetések iránt az elmúlt hat hónapban, és minden ötödik érdeklődése a TikToknak tulajdonítható. A platform algoritmusai miatt a felhasználók annak ellenére is találkozhatnak FinTok videókkal, ha korábban nem mutattak érdeklődést a pénzügyek iránt.