Többmilliárdos nézettségen a FinTokok

Egyre népszerűbbek a befektetésekkel foglalkozó videók a TikTokon, azaz a FinTokok. Az influenszerek szerint ezekből megtanulhatnak a fiatalok bánni a pénzükkel. Viszont a kritikusok úgy vélik, hogy érdemesebb lenne más forrásokra támaszkodni a pénzügyi kérdésekben.


Milliárdos nézettségű FinTokok

A TikTokon eddig is meglehetősen sok videó népszerűsítette a kriptovalutákat és az aktivista befektetéseket, például a Dogecoin és a GameStop felfutását is táplálta a platform. A közösségi oldal pénzügyekkel foglalkozó klipjeit FinToknak nevezik. Igen népszerűek ezek a tartalmak, hiszen például a #stocktok-kal jelölt felvételeket 1,4 milliárdszor látták, a #personalfinance videókat pedig több mint 4,4 milliárdan. Számos Z generációs és az ezredforduló után született felhasználónak a TikTok az első és egyetlen pénzügyekkel kapcsolatos forrása – írja a Guardian.

A felmérések szerint a 18–34 évesek 46 százaléka érdeklődött a befektetések iránt az elmúlt hat hónapban, és minden ötödik érdeklődése a TikToknak tulajdonítható. A VG megjegyzi, hogy a platform algoritmusai miatt a felhasználók annak ellenére is találkozhatnak FinTok videókkal, ha korábban nem mutattak érdeklődést a pénzügyek iránt.

Hiteles információs források a FinTokok?

Több fiatal és influenszer szerint a FinTokok hatalmas tudásűrt töltenek be, amit a közoktatás hagy maga után. Azonban számos szakember azon a véleményen van, hogy a tartalomgyártók olyan pénzügyi tippeket adhatnak a követőiknek, amelyek az ő befektetéseiknek kedvezhetnek. Emellett álhírek, csalások és félrevezető hírek terjedhetnek, ezért nem megbízható forrás a TikTok.

A CNBC végzett egy kutatást ebben a témában, melynek eredménye szintén arra világított rá, hogy bár a FinTokok egy része tényszerű tanácsokat ad, sokan tesznek meggazdagodási javaslatokat anélkül, hogy közölnék a részleteket.

Emellett a legnépszerűbb FinTok influenszerek meglehetősen jól keresnek. Ebben a kategóriában a legtöbb követővel (9 millióval) egy 32 éves volt vállalati jogász, Erika Kullberg rendelkezik. A becslések szerint ő több mint 7 ezer dollárt (2,9 millió forint) kereshet egy szponzorált posztjával.

Kiugróan sok magyar látogatja a közösségi platformokat

Egy felmérés szerint a tinédzserek 67 százaléka használ TikTokot. Egy másik kutatásból pedig az is kiderült, hogy a 16–74 éves európaiak java aktív volt a közösségi platformokon a vizsgálatot megelőző három hónapban. Ebben az összehasonlításban a kontinens élmezőnyéhez tartozik Magyarország. Így néz ki a sorrend az első helyeken:

  1. Izland (93 százalék),
  2. Norvégia (88 százalék),
  3. Dánia (85 százalék),
  4. Ciprus (79 százalék),
  5. Magyarország (77 százalék).

Az Unió 27 tagországának az átlaga 57 százalék.

The Conversation

Ne hagyd ki!