Egyre népszerűbbek a befektetésekkel foglalkozó videók a TikTokon, azaz a FinTokok. Az influenszerek szerint ezekből megtanulhatnak a fiatalok bánni a pénzükkel. Viszont a kritikusok úgy vélik, hogy érdemesebb lenne más forrásokra támaszkodni a pénzügyi kérdésekben.
Milliárdos nézettségű FinTokok
A TikTokon eddig is meglehetősen sok videó népszerűsítette a kriptovalutákat és az aktivista befektetéseket, például a Dogecoin és a GameStop felfutását is táplálta a platform. A közösségi oldal pénzügyekkel foglalkozó klipjeit FinToknak nevezik. Igen népszerűek ezek a tartalmak, hiszen például a #stocktok-kal jelölt felvételeket 1,4 milliárdszor látták, a #personalfinance videókat pedig több mint 4,4 milliárdan. Számos Z generációs és az ezredforduló után született felhasználónak a TikTok az első és egyetlen pénzügyekkel kapcsolatos forrása – írja a Guardian.
A felmérések szerint a 18–34 évesek 46 százaléka érdeklődött a befektetések iránt az elmúlt hat hónapban, és minden ötödik érdeklődése a TikToknak tulajdonítható. A VG megjegyzi, hogy a platform algoritmusai miatt a felhasználók annak ellenére is találkozhatnak FinTok videókkal, ha korábban nem mutattak érdeklődést a pénzügyek iránt.
Hiteles információs források a FinTokok?
Több fiatal és influenszer szerint a FinTokok hatalmas tudásűrt töltenek be, amit a közoktatás hagy maga után. Azonban számos szakember azon a véleményen van, hogy a tartalomgyártók olyan pénzügyi tippeket adhatnak a követőiknek, amelyek az ő befektetéseiknek kedvezhetnek. Emellett álhírek, csalások és félrevezető hírek terjedhetnek, ezért nem megbízható forrás a TikTok.
A CNBC végzett egy kutatást ebben a témában, melynek eredménye szintén arra világított rá, hogy bár a FinTokok egy része tényszerű tanácsokat ad, sokan tesznek meggazdagodási javaslatokat anélkül, hogy közölnék a részleteket.
Emellett a legnépszerűbb FinTok influenszerek meglehetősen jól keresnek. Ebben a kategóriában a legtöbb követővel (9 millióval) egy 32 éves volt vállalati jogász, Erika Kullberg rendelkezik. A becslések szerint ő több mint 7 ezer dollárt (2,9 millió forint) kereshet egy szponzorált posztjával.
Kiugróan sok magyar látogatja a közösségi platformokat
Egy felmérés szerint a tinédzserek 67 százaléka használ TikTokot. Egy másik kutatásból pedig az is kiderült, hogy a 16–74 éves európaiak java aktív volt a közösségi platformokon a vizsgálatot megelőző három hónapban. Ebben az összehasonlításban a kontinens élmezőnyéhez tartozik Magyarország. Így néz ki a sorrend az első helyeken:
- Izland (93 százalék),
- Norvégia (88 százalék),
- Dánia (85 százalék),
- Ciprus (79 százalék),
- Magyarország (77 százalék).
Az Unió 27 tagországának az átlaga 57 százalék.