10-ből 9 magyar használt internetet legalább egyszer egy héten a 16-74 éves korosztályban tavaly. Ez nem kiemelkedő adat európai összehasonlításban. Viszont a közösségi média használatában Európa élmezőnyéhez tartozunk.
Megvizsgálták az uniós állampolgárok internethasználati szokásait
Az Eurostat egyik frissen publikált kutatása rávilágít az európaiak internethasználati szokásaira. A statisztikákból kiderül, hogy a 16–74 éves lakosság hány százaléka használt valamilyen közösségi platformot a felmérést megelőző három hónapban. Ebben az összehasonlításban a kontinens élmezőnyéhez tartozunk, hiszen csak négy ország előz meg minket. Így néz ki a sorrend az első helyeken:
- Izland (93 százalék),
- Norvégia (88 százalék),
- Dánia (85 százalék),
- Ciprus (79 százalék),
- Magyarország (77 százalék),
az Unió 27 tagországának átlaga pedig 57 százalék.
Magyarországot területi lebontásban vizsgálva Budapesten a lakosok 84 százaléka aktív közösségimédia-használó. A sorban utána Pest megye és a Közép-Dunántúl (78 százalék), a Dél-Alföld (76 százalék), a Dél- és Nyugat-Dunántúl (75 százalék), valamint az Észak-Alföld és Észak-Magyarország (74 százalék) következik.
Kevesebbet facebookoznak a fiatalok, de népszerű a TikTok és az Instagramm
Más kutatásokból az is kiderül, hogy a Z-generáció tagjai nagyon aktív internethasználók, azonban a Facebookkal egyre kevesebben foglalkoznak. A 13-17 éves korosztálynak például csak a 32 százaléka használja az oldalt napjainkban, amíg a 2014-2015-ös években az ilyen idős fiatalok 71 százaléka volt aktív felhasználója.
A tinédzserek számára már nem értékes felület a Facebook, mivel ötnél is több, nagy elérést biztosító és végtelen görgetést kínáló közösségi platform közül választhatnak. Mindegyiken aktívan jelen lenni pedig nem fenntartható számukra, ezért a legkevesebb értéket adó felületet hanyagolják. A Z-generációtól továbbá már távolabb áll az átlagos Facebook-felhasználók kultúrája
- nyilatkozta Jules Terpak, digitális kultúrával foglalkozó Z-generációs tartalomkészítő.
A Facebook testvéroldalának az Instagramnak (a Meta egyik másik szolgáltatása) a népszerűsége azonban továbbra is töretlen a tinédzserek körében. A korcsoport 62 százaléka aktív felhasználója, amíg a 2014-2015-ös felméréskor 52 százalék volt ez az arány.
Emellett a TikTok-ot a 67 százalékuk használja, a Snapchatet pedig 59 százalékuk nyomkodja, ezért nem meglepő, hogy a korosodó platformok egyre több funkciót próbálnak ezektől a felületektől átmásolni.