Ostrom alá vették a Temu-t az európai fogyasztóvédők
Fotó: rafapress / Shutterstock.com

Ostrom alá vették a Temu-t az európai fogyasztóvédők

A Temu elérte a szigorúbb uniós szabályokat jelentő felhasználói küszöbértéket, ami után a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságai most közös panaszt nyújtottak be a gyorsabb kijelölés érdekében. A szervezetek emellett egy sor szabály megsértésével vádolják a platformot.


Az Európai Unió fogyasztóvédelmi csoportjai közös panaszt nyújtottak be a Temu ellen, azzal vádolva a kínai kereskedelmi óriást, hogy megsértette a Digital Services Act (DSA), tehát az Európai Unió digitális szolgáltatások működéséről szóló törvényét. Amennyiben a jogsértés beigazolódik, a kiszabható büntetés elérheti az anyavállalat éves világpiaci forgalmának 6 százalékát, írja a hwsw.hu.

Ezzel egyidejűleg az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet 17 tagszervezete nyújtott be panaszokat az illetékes nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokhoz a Temuval kapcsolatban, a DSA rendelet szabályainak megsértésének vádjával. A kritikák szerint a kereskedelmi óriás nem tesz eleget számos követelménynek, beleértve a kereskedők nyomonkövethetőségére vonatkozó előírásoknak, emellett manipulatív gyakorlatokkal él vásárlásösztönzés céljából.

A magyar Gazdasági Versenyhivatal márciusban jelentette be, hogy hogy versenyfelügyeleti eljárást indít a Temu online piactér európai működtetőjével, a Whaleco Technology Limiteddel szemben. Az indoklás szerint a rendelkezésre álló információk és adatok alapján az Írországban bejegyzett Whaleco Technology Limited az általa üzemeltetett honlapon és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, ami alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat. A vállalkozás az általa értékesített termékek esetében „akár 95%” (vagy magasabb) mértékű kedvezményeket kommunikál bizonyos termékkategóriákra, azonban ilyen mértékű kedvezmény a kategóriára történő kattintással nem lelhető fel a találatok között.

A Temu az eljárás hírére reagálva azt közölte, hogy teljes mértékben együttműködik a Gazdasági Versenyhivatallal. A cég szóvivője azt mondta, hogy még újak a magyar piacon, így igyekeznek megismerni a helyi szokásokat és a fogyasztói preferenciákat. Hozzátette, megszokott gyakorlat Magyarországon, hogy a globális technológiai vállalatokat és online platformokat eljárások lefolytatásával vizsgálja a GVH.

Együttműködünk a versenyhatósággal, és mindent megteszünk, hogy megfeleljünk a legszigorúbb magyar előírásoknak is.

A Temu az európai fogyasztóvédők panasza szerintnem kínál a fogyasztóknak alapvető fontosságú információkat a platformján szereplő eladókról és arról, hogy termékeik megfelelnek-e az uniós termékbiztonsági követelményeknek. Nem átlátható az sem, hogy a platform algoritmusa mi alapján ajánl termékeket a fogyasztóknak. Monique Goyens, a BEUC főigazgatója azzal vádolta meg a piacteret, hogy egy halom manipulációs technikával él a vásárlásösztönzés érdekében, ami a kiskorúak magánszféráját és biztonságát is veszélyeztetheti.

A legfrissebb adatok alapján a kínai áruház európai felhasználóinak száma túllépte a havi 75 milliót, míg a GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körképének nemrég közzétett jelentése szerint hazánkban a 2023 szeptemberben indult szolgáltatás hetek alatt letarolta a magyar piacot, és áprilisban már átlépte az 1,25 millió főt a hazai vásárlók száma.


Ne hagyd ki!