Beperelte az Amazont egy férfi, aki lebénult abban a balesetben, amelyet az óriáscég kisteherautója okozott. Azt mondja, a sofőrökre kényszerített megfigyelési és nyomon követési módszerei miatt a vállalat is felelős.
Feltartott kézzel
A 24 éves Ans Rana balesete idén márciusban történt. A fiatal súlyos agy- és gerincsérüléseket szenvedett, és lebénult. Az Amazon az elmúlt években többször is azt hangoztatta, hogy nem vonható felelősségre sofőrei balesetei miatt, ugyanis a futárok nem a saját alkalmazottai, hanem a Delivery Service Partner Programon keresztül, alvállalkozókként foglalkoztatja őket. Ans Rana ettől függetlenül úgy döntött, bepereli a cégóriást.
A júniusban beadott periratban ügyvédje azt állította, hogy az Amazon irreális elvárásokat támaszt a sofőrökkel szemben, amelyeket, ha nem teljesítenek, szinte azonnal megrovásban részesülnek. A szállítási ütemtervek és követelmények olyan szigorúak, hogy a futárok gyakran csak úgy tudják teljesíteni azokat, ha a megengedett legnagyobb sebességet rendszeresen túllépik. A feszített munkatempó miatt a sofőrök kimerültek és stresszesek, ami növeli a balesetek kockázatát. A periratból kiderült, hogy Rana balesteénél is gyorsan hajtott az Amazon sofőrje.
Sok a panasz
Az elmúlt hónapokban rengeteg dolgozó panaszkodott az Amazon módszereire. A sofőröket high-tech eszközökkel, egyebek között mesterséges intelligencia alapú kamerákkal figyelik, illetve egy kifinomult pontozó alkalmazás értékeli munkájukat. Már azért is levonást kaphatnak, ha belemennek egy nagyobb kátyúba.
Andrew Elmore, a Miami Egyetem jogász professzora a Bloombergnek elmondta, az ügy arról szól, hogy az Amazon megbízóként felelősséggel tartozik-e a neki dolgozó sofőrök szoros ellenőrzésére visszavezethető balesetek miatt. Véleménye szerint, mivel az Amazon meglehetősen nagy befolyást gyakorol a futárokra, a válasz: igen.
Az ügy potenciálisan új információkat tárhat fel az Amazon rendszereivel kapcsolatban, ám a Bloomberg értesülései szerint a cég üzleti titkokra hivatkozva kérvényezte az erre vonatkozó adatok titkosítását.
Nem Rana az egyetlen, aki szerint az Amazonnak nagyobb felelősséget kellene vállalnia a jűrművezetőkért. A Leigh Day ügyvédi iroda októberben nyújtott be egy munkavállalói jogokkal kapcsolatos keresetet az Amazon sofőrjei nevében. Ennek célja az, hogy a nagyfokú ellenőrzésért cserébe a cég alkalmazottként vegye fel a sofőröket, ne pedig alvállalkozóként foglalkoztassa őket.
Az Amazon módszereiről korábban részletesebben is írtunk, EBBEN A CIKKÜNKBEN.