A fuvarozási szektor eddigi legsúlyosabb krízishelyzetére figyelmeztet a szakmai érdekképviselet. A NiT Hungary szerint egekbe szöktek a költségek, bénító a munkaerőhiány. A halmozódó problémák akár az ellátási láncok szakadozásaihoz is vezethetnek.
Válságban van a hazai fuvarozási szektor
Egyebek között a pandémia negatív gazdasági hatásainak, a brexitnek, az energiaválságnak, a gyenge forintnak és a munkaerőhiánynak tulajdonítja a szektor jelenlegi, az eddigi talán legmélyebb válságát a legnagyobb taglétszámú hazai közúti fuvarozói érdekképviselet– írja a honlapján a szervezet.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary szerint a fuvarozás problémái között szerepel az is, hogy a költségnövekedés (ami részben az elszálló üzemanyagáraknak köszönhető) jelenleg nem érvényesíthető a fuvardíjban „a megbízók kellő rugalmassága nélkül”. Ezért egy üzemanyagár-indexállás bevezetésére tett javaslatot a szakmai szervezet a szektor számára.
Az üzemanyagárak mellett a személyi ráfordítások jelentenek számottevő összeget a fuvarozó cégek költségeiben, hiszen kitehetik a kiadások 25-32 százalékát is.
„Túlkereslet alakult ki a munkaerőpiacon, a gépkocsivezető-hiány miatt a bérigények sosem látott magasságokban vannak. Ebben a krízishelyzetben a munkaerő megbecsülése, a munkakörülmények javítása önmagában már nem elegendő sem munkaerő-megtartásra, sem új munkaerő bevonzására”
– nyilatkozta Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.
A munkaerőhiány is érinti a szektort
A szakember említést tett arról is, hogy 800 ezer forintos nettó fizetés alatt már nehéz megbízható, gyakorlott kamionsofőrt találni. Hatalmas a fluktuáció, a gépkocsivezetők kisebb probléma miatt is könnyen váltanak munkahelyet, hiszen rengeteg a meghirdetett állás. A nyugdíjba vonuló, vagy a pályát otthagyó sofőrök helyére pedig alig jönnek újak. Az ágazat megrendelései viszont óriásiak.
A portál arról is ír, hogy jelenleg sok olyan hazai vállalat van, amely telephelyein 5-10 kamion áll, mivel nincs, aki vezesse azokat. Ez a helyzet pedig akár az ellátási láncok összeomlásához is vezethet.
A szakmi szervezet szerint hiányzik a sofőrök megfelelő szakképzése is, hiszen a feladatuk nem csak a jármű kormányzása. Sok az adminisztrációs kötelességük, valamint ismerniük kell a rakodási műveleteket és a közlekedési viszonyokat is. Mire valaki ezekbe belejön, akár fél év is eltelhet. A helyzet kezelése miatt az érdekképviselet állami szerepvállalásban és a képzési rendszer felülvizsgálatában bízik.
Nagy összegért keres sofőrt a multi
Néhány napja mi is írtunk róla, hogy a Spar is tekintélyes fizetéssel keres tehergépkocsi-vezetőt bicskei munkavégzéssel. A hirdetés havonta átlagosan bruttó 730 ezer forintos fizetést kínál, heti 40 óra munkavégzéssel. Ha nem lenne elég csábító az ajánlat, a törvény által előírttól jóval magasabb benzinpénzt fizetnek a napi munkába járáshoz, 35 forintot kilométerenként.
A munkavégzéshez ugyan szükséges a „C” és „E” kategóriás jogosítvány, azonban, ha netalántán nincs meg az „E”, náluk lehetőség van ingyenesen megszerezni – írja a hirdetésük. Egyébként a 730 ezer forintos bruttó fizetéssel, a kedvezmények nélkül, nagyjából nettó 490 ezer forintot lehet keresni.