A magyar kkv-k hatoda egyáltalán nem használ digitális megoldásokat az ügyfélszerzéshez

Szinte reménytelennek látja a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációját egy friss tanulmány. A kutatás kimutatta, hogy nagyon lemaradt a szektor az informatikai megoldások használatában, a koronavírus-járvány alatt sem történt érdemi fejlesztés a kkv-knál.


Nagyon alacsony a kkv-k digitalizációs szintje

Tízes skálán 2,6 pont a magyaroroszági kkv-k körében mért Digiméter Covid ’22 Index átlaga, ami nagyon gyenge teljesítmény, és óriási fejlesztési szükségletet vetít elő. 3 pont alatt lehet nagy szükség a digitális kompetenciák javítására, valamint 7,5 ponttól, vagy annál magasabb értéken mondható egy vállalkozás digitálisan fejlettnek – írja egy új tanulmányra hivatkozva a hwsw.hu.

A főindexet számos alindex alkotja, melyek közül a legmeghatározóbb az otthoni munkavégzésre irányuló. Ebben a tekintetben még nagyobb a lemaradás (2,5 pont), ugyanis a hazai kkv-k többsége elzárkózik a távmunkától. Emellett a digitális eszközök és a kommunikációs csatornák használatában is jócskán van hová fejlődnie a szektornak.

Javult a helyzet, de nem sokat

A koronavírus - járvány előtti szinthez képest manapság jóval több hazai vállalkozás biztosítja az otthoni munkavégzés feltételét a munkavállalóinak, azonban az arányuk még így is alacsony, a kkv-k nagyjából negyede.

Számukra a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy egyes munkakörök korlátozottan, vagy egyáltalán nem végezhetők otthonról, illetve a munkahatékonyság fenntartása jelenik meg nehézségként

- magyarázza a tanulmány a jelenséget.

A kutatás szerint egyébként ezt a két ellenérvet hozták fel legtöbbet a távmunkát mellőző cégek.

Keveset léptek előre

A felmérés rámutat arra is, hogy azoknál a cégeknél, ahol megteremtették az otthoni munkavégzés feltételeit - és be is vezették - nem változott érdemben a munkavégzés hatékonysága, ezért is fenntartanák a jövőben ennek a lehetőségét.

A kutatás legrosszabb eredményeit egyébként az ügyfélszerzési és tanácsadási alindex hozta (1,1). Ennek oka, hogy a kkv-k csupán fele használ személyes ügyfélszerzési csatornát, kétötödük csak a honlapját frissíti, negyedük pedig a közösségi médiás tartalommarketingre fókuszál. Hatoduk azonban semmilyen ügyfélszerzési módszerrel nem él.

Az elemzés szerint ráadásul csupán tízből egy vállalkozás vett igénybe a digitalizáció tekintetében külső szakértői segítséget a pandémia kezdete óta.

Egyedül a digitális pénzügyek területén jobb a helyzet (például online számlázás, könyvelés, pénzügyi adminisztráció stb.). A kkv-k nagyjából 20 százaléka költött többet az elmúlt két évben szoftverekre, körülbelül tíz százalékuk tervez a jövőben pénzügyi adminisztrációt segítő szolgáltatásokat igénybe venni.

The Conversation

Ne hagyd ki!