füstöt fújó férfi
Fotó: Unsplash

Milliárdokat füstölünk el füstmentes termékekre

A dohánypiac szerkezeti átalakulásban van: hódítanak az égés nélküli nikotin termékek, bár még mindig a cigaretta fogy legjobban.


​A klasszikus a nyerő

Hihetetlen összegeket hagynak a magyarok a trafikokban, elsősorban még mindig a klasszikus cigaretta a nyerő. Ugyanakkor komoly elmozdulás figyelhető meg a füstmentes termékek irányába, az iparági résztvevőknek résen kell lenniük a lekövetésben. A dohányipar legnagyobb magyarországi képviselői 2023-ban összesen 814,9 milliárd forint bevételt értek el itthon a Portfolio elemzése szerint, ami az előző évhez képest 7% emelkedést jelentett. A profit ezzel szemben mérsékelt csökkenést mutatott a maga 28,1 milliárd forintjával (-0,3%). A 2024-es adatok májusban kerülnek napvilágra, a trendek körüli átrendeződés viszont már most látszik.

​Változó nikotintrendek

Az egyik legnagyobb magyarországi piaci szereplő a BAT Hungary, a cég lapunknak adott nyilatkozata szerint továbbra is a tradicionális dohánytermékek végeztek a képzeletbeli népszerűségi lista első helyén, ugyanakkor hosszú távú csökkenő tendenciáról számoltak be. Mindeközben pedig a hevített termékek felfelé törnek, sőt. Az egyik legfigyelemreméltóbb előretörés a nikotinpárnánál figyelhető meg.

“A füstmentes termékek térnyerése nem csupán szembetűnő, az elmúlt években gyakorlatilag teljesen átalakították az addig ismert piaci struktúrát. Ma már ott tartunk, hogy nagyságrendileg minden második doboz cigaretta vásárlásra jut egy új kategóriás terméket választó. A füst nélküli termékek között dominánsan növekszenek a hevített termékek, de a piacon legdinamikusabban előretörő szegmens a nikotinpárna. Ez az alternatíva már nemcsak égés nélküli, hanem dohányt sem tartalmaz, nincs belélegzés, a kis párnácskát az ínyre helyezve szívódik fel a nikotin” – közölték, hozzátéve, hogy iparági szinten 2024-ben az előző évhez képest 60%-kal növekedett ezen termékek értékesítése. A BAT pont ezért is jelentette be tavaly a gyártókapacitás-bővítést, amellyel a pécsi székhelyű cég globális gyártóközponttá válik.

A nikotinpárnán túl más irányú elmozdulás is várható. Mivel a dohányalapú hevítőrudakra is kiterjesztették 2024-től az ízesítési tilalmat, a nem dohányalapú hevítőrudak irányába is várnak elmozdulást.

​Dübörög a feketepiac

Ahogy a BAT, úgy a Philip Morris Magyarország Kft. is aggodalmát fejezte ki a feketepiaci térnyerés miatt, amelyet nem azért tartanak veszélyesnek elsősorban, mert a kenyérrevalót féltik a darkwebtől. Nem véletlenül teljesen illegális a nikotintartalmú szerek internetes kereskedelme, mert az online értékesített, minőségükben ellenőrizhetetlen szerek fokozott egészségügyi kockázatot rejthetnek még dohányipari termékekhez képest is. A Philip Morris Magyarország tájékoztatása szerint a tavalyi év legnagyobb kihívása a feketepiaci térnyerés volt, és 2025-ben is komoly feladat lesz ellenük fellépni.

​Növekvő adóteher

A dohánytermékek jövedéki adója, ami nem mellesleg az egyetlen nem inflációkövető adónk, 9,5%-kal emelkedett 2025-ben, ezer szálanként 32 300 forint vonatkozik a cigarettára. A szivar és a szivarka jövedéki adója a kiskereskedelmi eladási ár 14 százaléka, de legalább 5 230 forint per ezer darab lett, a fogyasztási dohányé 28 060 forint kilogrammonként, a töltőfolyadéké milliliterenként 36 forint. A füst nélküli dohánytermékre szintén 28 060 forint per kilogramm adó vonatkozik, ahogy a dohányzást helyettesítő nikotintartalmú termékekre is, a hevített termékeket szálanként 38 forinttal sarcolják. A termékek ára emelkedett is, a hagyományos cigarettákért jellemzően 100-150 forinttal kérnek többet a dohányboltok.

Ne hagyd ki!