Több éve tart a világjárvány, majd a forráshiány miatt elrendelt átmeneti szünet a bkv-s dunai hajózásban. Idén sem valószínű, hogy közlekedni fognak a járatok. Mi lesz így a BKV hajóútjaival?
Négy éve szünetel a BKV-hajózás a Dunán
A hivatásforgalmú hajózást Budapesten a világjárvány miatt kezdték ideiglenesen szüneteltetni, de tavaly is csak a csepeli kompot üzemeltette a BKV (februártól előreláthatólag május közepéig javítás miatt jelenleg az sem közlekedik). A fővárosi önkormányzat nem tudta biztosítani a hajózáshoz szükséges anyagi forrásokat, és úgy tűnik, továbbra sincs rá pénz.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV vizsgálja egy gazdaságilag fenntarthatóbb dunai hajóközlekedés kialakításának a lehetőségét, de március 15-én még biztosan nem indul el a hajózás
- nyilatkozta a főváros közlekedési cége a Népszavának.
A szüneteltetésnek tehát gazdasági okai vannak, azonban a vállalat hangsúlyozta, ez nem azt jelenti, hogy megszüntetnék az ágazatot. Viszont az üzemeltetésre vonatkozó tender sincs kiírva, ezért igencsak kérdéses, mikor indulhat újra a hajózás.
A bkv-s hajózásról dióhéjban
A hivatásforgalmi hajózást 2013-ban indították újra Budapesten félmilliárd forintos uniós támogatással. A nyitóév 346 ezres utasszáma után néhány évig 300 ezer körül volt a forgalom, de 2019-re 260 ezerre mérséklődött.
A BKK két évvel a hajóutak újraindítása után azt nyilatkozta, a projekt eredeti célja - miszerint a hajózás váljék a közösségi közlekedés integráns részévé, a hivatásforgalmú közlekedés teljes értékű eszközévé - nem teljesült. A problémát akkor azzal magyarázták, a BKV hajói „alkalmatlanok a városi közlekedés elvárásainak teljesítésére”. Új, gyorsabb hajókra pedig nem volt pénz.
A hajózásból befolyó bevétel 2019-re 50 millióra olvadt, ami az üzemeltetési költségek alig 30 százalékát fedezte. A fennmaradó részt a fővárosi önkormányzat adta hozzá. A 2020-as szezonra még sikerült üzemeltetőt találni a hét hajóból álló flottára, azonban a járvány végül elsöpörte a hajózást. Ekkor járt le az uniós támogatási szerződésben vállalt fenntartási idő is.
Egyébként pörög a dunai vízi közlekedés
Ennek ellenére nincs mélypontján a dunai hajózás. 4,2 milliárd forint forgalommal zárta a tavalyi évet az állami személyhajózási cég, a Mahart Passnave Kft, ami 15 százalékkal több, mint a világjárvány hatásaival nem érintett utolsó év, 2019 bevétele.
Spányik Gábor, a vállalat ügyvezető igazgatója elmondta, Szobnál és Verőcén új kikötőket is építettek. Győrben pedig nemzetközi hajóállomás épül, melyet idén májusban adhatnak át. Az utóbbi költsége 35 millió forint körül alakul, amit a Mahart saját forrásból finanszíroz.
Fontos, hogy növeljük a kikötési lehetőségek számát, persze ennek Ausztriában majd nem örülnek, de jó hír, hogy több hajótársaság már érdeklődött a kikötési lehetőségek iránt
- nyilatkozta a Mahart vezetője februárban.
Hozzátette, a fejlesztést a nyáron átadott Győr–Gönyű zsilip teszi lehetővé, amivel hajózhatóvá vált Győrben a Duna. A céljaik között szerepel további kikötőt létesítése is. Igaz, az új hajóbeszerzések a válságok miatt elmaradnak, de a meglévő szárnyas hajókat átépítik: a négy Bíbic típusú hajóból hármat felújítanak.