A párizsi olimpián már ezzel szállítanák az utasokat 2024-ben
Fotó: Shutterstock

Két év múlva állhatnak szolgálatba az első repülő taxik

Több próbát kiálltak az eVTOL gyártócégek repülő taximodelljei. Van olyan vállalat, amelyik azt ígéri, hogy a légitaxizás nem lesz drágább, csak sokkal gyorsabb, mint a hagyományos. Más gyártó pedig már 2024-ben elindítaná a légitaxi-szolgáltatását.


Jól haladnak a fejlesztések

Több légitaximodelljük is ígéretes, állítják az eVTOL-ok fejlesztői (eVTOL = electric vertical take-off and landing - elektromos függőleges fel- és leszállás, azaz a légitaxi – szerk.). Számos próbát kiálltak a gépek a közelmúltban, és csupán néhány simításra lehetnek attól, hogy elkezdődhessen a tömeggyártásuk, valamint elindulhassanak az első légitaxi-szolgáltatások – írja Rakéta.hu.

Az AutoFlight Prosperity I légitaxi-fejlesztő szerint a járművük mostani verziója szinte végleges képet mutat, ezért már az idén bemutatnák a nagyközönségnek. Ők 2026-ban indítanák a személyszállító-szolgáltatásukat, amihez azt a reményt fűzik, hogy töredékére csökkenti az utazások időtartamát, viszont nem lesz költségesebb, mint a hagyományos taxizás.

A Volocopter VoloDronecég VoloCity nevű járművei jóval nagyobbak lehetnek, mint versenytársaiké, hiszen csomagszállításra szánják azokat. A jelenlegi kalkulációjuk szerint nagyjából 200 kg-os súlyt lesznek képesek szállítani legfeljebb 35 km távolságra 110 km/h sebességgel.

A másik modelljük, a három utas szállítására alkalmas VoloConnect első repülése csak a napokban zajlott. A cég ígérete szerint azonban nagyobb teljesítményű lesz, mint a VoloCity, hiszen egy feltöltéssel 100 km megtételére lesz képes 250 km/h végsebességgel. A vállalat már a 2024-es párizsi olimpián ezzel szállítaná az utasokat.

A Lilium gyártó a Phoenix-modelljeivel nagyobb hangsúlyt fektet a sebességére és a hatótávolságra. A 2-es modelljük túl jutott a legnehezebb teszteken, a 3-as prototípusa pedig 2023 végére várható. A Lilium gépeit különösen nagy számú, összesen 36 propeller tartja és irányítja a levegőben. A jármű maximális sebessége 300 km/h, valamint 300 km megtételére lehet képes egyetlen feltöltéssel.

Zöld utat kapott a szlovák repülőautó, indulhat a sorozatgyártás

A közelmúltban számoltunk be arról is, hogy az AirCar nevű szlovák repülőautó is sikeresen teljesítette az előírt tesztrepüléseket, így megkapta a légi biztonsági tanúsítványt a szlovák közlekedési hatóságtól.

Az autó-repülő hibrid híre tavaly júniusban járta be a világsajtót, amikor mindössze 35 perc alatt sikeresen teljesítette a Pozsony-Nyitra távot (75 km). A híres repülőautó azóta számos órányi tesztrepülést halmozott fel, valamint több mint 200 fel- és leszállást hajtott végre problémamentesen. Az említett eredmények elegendőnek bizonyultak ahhoz, hogy a jármű elnyerje a szlovák közlekedési hatóság bizalmát, így az AirCarn megkapta a kormányszerv hivatalos légi biztonsági tanúsítványát.

Az AirCar alkotója, Stefan Klein professzor úgy véli, a tanúsítványnak hála megnyílt az út a sorozatgyártás felé, ami egyben azt is jelzi, hogy a jármű képes örökre megváltoztatni a középtávú utazást.

Ne hagyd ki!