A Wizz Air vezére az utazási szabályok kiszámíthatatlanságáról
©Patryk KoÅ›mider/123RF.COM

A Wizz Air vezére az utazási szabályok kiszámíthatatlanságáról

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a CNBC-nek adott interjújában arról beszélt, hogy óriási a kereslet a légitársaságok szolgáltatásaira, viszont véleménye szerint az Európai Unió túlpolitizálja az utazási szabályokat, ami fékezheti az európaiak utazási kedvét.


A vezérigazgató szerint az európai lakosok utazni szeretnének, viszont a kontinens országainak eltérő szabályozásai, egyebek között a különböző karantén- és tesztkötelezettségek negatívan hatnak az utazási kedvre. Váradi József a CNBC riporterének arra a kérdésére, hogy milyen európai utazási trendekre számít, Kína és az Egyesült Államok példáját hozta fel. Kínában az egységes szabályrendszernek köszönhetően 110 százalékon pörög a belföldi légiközlekedési iparág 2019-hez képest, de az USA-ban is minimum olyan forgalom várható, mint a pandémiát közvetlenül megelőző évben. Úgy véli, Európában is hasonló lesz a helyzet, ha sikerül kialakítani egy egységes szabályrendszert.

Van némi zavar

Az Európai Bizottság (EB) azt javasolja az uniós tagállamoknak, hogy mindenféle teszt- és karanténkötelezettség nélkül engedélyezzék az olyan uniós állampolgárok utazását, akik legalább 14 napja megkapták az összes előírt oltást az Európai Gyógyszerügynökség (EMA) által engedélyezett vakcinák – azaz Pfizer–BioNTech, Moderna vagy AstraZeneca vagy Johnson & Johnson – valamelyikéből.

Mindezek azonban csak ajánlások. A CNBC a cikkében arra mutatott rá, hogy a nyitás módjáról, illetve idejéről végül a tagországok fognak dönteni, ami eltérhet az EB javaslatától.

A helyzet kuszaságát jól mutatja, hogy Németország és Franciaország nemrég korlátozásokat vezetett be az Egyesült Királyságból érkező turistákra, miután kimutatták az indiai vírusmutánst a szigetországban. Váradi József szerint ez a példa tökéletesen szemlélteti a politika befolyását az utazásokra. Úgy véli, az lenne az ésszerű, ha a britek szabadon utazhatnának legalább az Unión belül, hiszen a szigetországban nagyobb az átoltottság, mint az EU-ban.

Így áll a Wizz Air

Az előző évinek a töredékére csökkent forgalom mellett veszteséges pénzügyi évet zárt a WizzAir, de erős mérlegpozícióval és beruházásokkal készül a járvány utáni helyzetben kínálkozó növekedési lehetőségek kihasználására. A légitársaság az idén márciussal zárt 2020/2021-es pénzügyi évében 739,0 millió euró, az előző évi 2,761 milliárd eurónál 73,2 százalékkal alacsonyabb bevétel mellett 576 millió euró veszteséggel zárta az előző 281 millió eurós nyereséggel szemben. A működési eredménye 182,8 millió euró veszteségbe fordult az előző pénzügyi év mérlegében elért 719,8 millió eurós többletből, bevételarányos jövedelmezősége pedig a 2019/2020-as pénzügyi év 26,1 százalékáról 50,8 százalékponttal 24,7 százalékos mínuszba csúszott.

A légitársaság az elmúlt pénzügyi évében 10,2 millió utast szállított, 74,6 százalékkal kevesebbet az előző évi 40,0 milliónál. Járatainak feltöltési aránya 64,0 százalékra csökkent 93,6 százalékról. A társaság flottája viszont 137 gépre bővült 121 gépről.

Az elmúlt év a járványvédelmi korlátozások miatt az egyike volt a légiközlekedés legproblémásabb időszakainak

- kommentálta a társaság éves jelentését Váradi József vezérigazgató. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a társaság minden nehézség ellenére is szilárdan kézben tudta tartani a költségstruktúráját, megőrizte forgóeszköz készleteit és megvédte mérlegének befektetésre ajánlott portfólió besorolását. Rámutatott, hogy a WizzAir forgalmának 75 százalékos csökkenése ellenére is meg tudta tartani alkalmazottainak a 80 százalékát.

A vezérigazgató óvatosan optimista hangot ütött meg a folyamatban lévő pénzügyi év várható eredményét illetően. Elmondta, hogy a kialakulóban lévő trend "bizakodásra ad okot", további alakulásának a menetét azonban "nehéz megítélni". A társaság versenyhelyzetének a javítására fordította a figyelmét és a járvány utáni helyzetben jelentkező lehetőségek kiaknázására készül.

Hamarosan meglesz az eredménye a flotta fejlesztésére és a hálózat bővítésére az elmúlt 12 hónapban fordított beruházásoknak

- mondta. Mindazonáltal a folyó pénzügyi évben még veszteségre számít a társaság, ha csak nem kerül sor a járványvédelmi intézkedések gyorsított, teljes és tartós feloldására. A folyó pénzügyi év első negyedében még 30 százalékos, de az elkövetkező pénzügyi évben már teljes kapacitáskihasználtsággal tervezi üzemeltetni járathálózatát a WizzAir.

Ne hagyd ki!