6 órás munkanap és korai nyugdíj: erre vágynak a fiatalok
Photo by Eliott Reyna on Unsplash

6 órás munkanap és korai nyugdíj: erre vágyik a Z generáció

Két amerikai felmérésből is az rajzolódik ki, hogy a mai huszonéves generáció másképp gondol a munkára, mint az idősebbek.


A Newsweek lap által közölt felmérés azt vizsgálta, hogy az USA-ban a különböző korcsoportok hogyan tekintenek a nyugdíjba vonulásra.

A Talker Research kutatóintézet kérdésére, hogy mikor lenne szükség a nyugdíjba vonulásra, a Z generáció (18-26 évesek) adta a legalacsonyabb választ, az átlag 61 évre jött ki. Nem sokkal magasabb az Y generáció – a 1980 és 1995 között születtek – tagjai által megnevezett korhatár sem. Szerintük 62,8 évesen jöhetne a megérdemelt nyugdíj. (Az átlagos nyugdíjkorhatár az USA-ban 64 és 66 év között van.)

A cikket szemléző Népszava megjegyzi, hogy komoly társadalmi feszültség rajzolódhat ki a nyugdíjrendszer mentén a mindenkori politikai döntéshozók és egyes, jellemzően fiatalabb generáció között.

A Newsweek egy másik, a témában végzett kutatás eredményeit is megemlíti. Ezek szerint a Z generáció tagjai nem csak a korábbiaknál hamarabb eljövő nyugdíjkorhatárt látna szívesen, hanem a napi munkavégzésen is rövidíteni. A Z-sek számára az ideális munkanap 6 órás lenne.

Gyengék háztartási munkákban

Nemrég írtunk arról, hogy a Halfords kutatása szerint az Egyesült Királyságban a Z generáció tagjai – a mai 13-28 évesek – jelentős része nem tudja elvégezni az alapvető háztartási munkákat. A megkérdezett 18-27 évesek közül csak minden ötödik nem ismeri a villáskulcsot, míg közel egynegyedük a mennyezeti villanykörte cseréjét sem vállalná, például mert túl veszélyesnek tartják a létrára mászást. Inkább egy vagyont költenek arra, hogy szakembert hívjanak, vagy szüleik segítségét kérik.

Keresik az élményt és kockázatvállalóbb befektetők

A 18–24 évesek csaknem kétharmada (63 százalék) idén több pénzt költött élményekre, mint bármely más korosztály. Ez pedig a Mastercard felméréséből derül ki. A válaszadók legszívesebben egy bakancslistás úti cél meglátogatására (68 százalék), kedvenc előadójuk élő koncertjére (53 százalék), egy különleges vacsorára (42 százalék) vagy egy híres szállodában eltöltött éjszakára költöttek pénzt.

A hitelfelvétel, megtakarítás és befektetés területén a Z generáció nyitottabb és magasabb a kockázatvállalása, miközben a generációhoz tartozó minden második fiatal rendelkezik valamiféle tartós befektetéssel. Az MNB jelentéséből kiderül, hogy befektetési termékválasztásnál a magas kockázatú termékeket helyezik előtérbe, ezen belül legkedveltebb befektetési termékcsoportjuk a kriptovaluták (49%), melyet a részvénybefektetések (35%), és a befektetési alapok (34%) követnek.

Ne hagyd ki!