A magyarok 98,8 százaléka a kiadásai optimalizálására kényszerül az infláció miatt
Fotó: Shutterstock

Inkább autó, mint kaja - így spórol a magyar

Egy friss kutatás rámutat, szinte minden magyar pénzügyi helyzetét érinti az infláció, ezért a legtöbben több területen takarékoskodnak. Viszont inkább spórol a lakosság az élelmiszeren, mint az autóján.


Jellemzően nem tesszük le az autót, hiába a gazdasági bizonytalanság

A Magyar Suzuki Zrt. friss kutatásából kiderül, a magyarok 98,8 százaléka a kiadásai optimalizálására kényszerül a kiugróan magas infláció miatt. Jellemzően 2-4 területen takarékoskodik egy átlagmagyar, azonban az autóhasználat a válaszadók 66,9 százalékánál nincs közte.

A megkérdezettek 53,1 százalékát súlyos vagy nagyon súlyos, 45,7 százaléka kisebb mértékben érinti az infláció. 20,6 százalék négynél több területen spórol, de nagyjából ugyanennyien vannak azok is, akik csak egy szegmensben takarékoskodnak, vagy egyáltalán nem húzzák szorosabbra a nadrágszíjat – írja a VG.

A legtöbben a ruhatár frissítéséről mondtak le. Nagyobb értékű beruházásokat (például ingatlan- vagy autóvásárlás) 52,8 százalék halaszt el. 48,9 százalék ütemezi későbbre a nyaralását, valamint sokan az élelmiszerbolti vásárlásokkor is megpróbálnak spórolni. Az autóhasználattal való takarékoskodás csak ezután szerepel, majd ezt követi a rezsi, illetve a szabadidős költség.

100/96 az OTP-nél

A Suzukiéhoz hasonló képet mutat az OTP kutatása is. Az infláció az élet minden területére begyűrűzött, hatását a 18 és 70 év közöttiek leginkább a háztartási kiadásaik növekedésén keresztül érzékelik. Az áremelkedések hatására a lakosság 76 százalékának jelentősen, 19 százaléknak pedig enyhén nőttek a költései e területen. Mindössze 4 százalék gondolja úgy, hogy nem történt változás a költségeiben – derült ki az OTP Bank reprezentatív felméréséből.

A háztartási kiadások közül leginkább az élelmiszer, az energia és rezsi, valamint az üzemanyag és közlekedés áraiban tűnik fel az embereknek a változás, de jelentős azoknak is a száma, akik a vendéglátószektor, az építőanyag vagy éppen az elektronikai, műszaki cikkek árai terén tapasztalják az áremelkedést.

A lakosság nagy része szinte az összes vizsgált területen további jelentős áremelkedésre számít a kutatás szerint, melynek köszönhetően a háztartások már tavaly elkezdték visszafogni a fogyasztásukat: tízből nyolcan az élelmiszereken, az emberek háromnegyede a rezsin, míg 65 százalék a tartós fogyasztási cikkeken igyekszik spórolni. Igen magas azoknak is az aránya, akik a szórakozás és a vendéglátóhelyek látogatásának csökkentésével (64 százalék) vagy éppen az üzemanyag és a közlekedési költségek visszafogásával igyekeznek félretenni.

A legtöbbeket érintő területen, az élelmiszervásárlásnál tízből heten bizonyos élelmiszereket inkább elhagynak vagy csökkentenek, illetve olcsóbb élelmiszer alapanyagokat vásárolnak, hogy ezekkel is spóroljanak. De jelentős számban vannak azok is, akik a megtakarítás növelése érdekében hosszabb lejáratú élelmiszerekből nagyobb mennyiségben halmoznak fel, valamint kevesebbet járnak étterembe vagy ritkábban rendelnek ételt és inkább otthon főznek. Sokan pedig a saját zöldség és gyümölcstermesztésbe belevágva igyekeznek kímélni a pénztárcájukat.

Ne hagyd ki!