Európa első szuperapplikációja? Mutatjuk, mire készül a Bolt

A Bolt legfrissebb finanszírozási körében 600 millió eurós befektetéshez jutott, amivel a cég piaci értéke meghaladta a négymilliárd eurót. A vállalat új szolgáltatásokkal bővíti palettáját, amelyek hamarosan 10 országban lesznek elérhetők.



A tallinni vállalatot 2013-ban alapították, amelynek szolgáltatásai már számos afrikai és európai országban, egyebek között Magyarországon is elérhetők. A Bolt több területen nyújt szolgáltatásokat. Ezek között megtalálható a sofőrszolgáltatás, az ételkiszállítás és az elektromos rollerbélrés is. A cég az újonnan akvirált 600 millió eurós tőkét szolgáltatásainak bővítésére fogja fordítani. A cél egy piacvezető élelmiszer kiszállító ágazat megalkotása.

Negyed óra alatt szállítanak

Alapvetően egy olyan üzletágról beszélünk, amely komoly felszálló ágban van az öreg kontinensen. Ez pedig a megreformált élelmiszer kiszállítás. Fontos megjegyezni, hogy ez nem összekeverendő az ételkiszállítással. A Bolt lényegében több, kisebb élelmiszerboltot fog létrehozni Európa városainak különböző részein, amelyek az úgynevezett „Dark Store" nevet viselik. Klasszikus értelemben véve ezek ugyan olyan élelmiszerboltok, mint a jól ismert társaik, annyi különbséggel, hogy ide nem mehetnek be a vásárlók. A dark store-okból csak házhozszállítással lehet vásárolni. És itt jön a lényeg. A Bolt 15 perces kiszállítási időt garantál. Ez azért is lehetséges, mert az érintett városokban a cég rengeteg boltot fog létrehozni, így a rendeléseket villámgyors összekészítés után a sofőrök pillanatokon belül a vásárlókhoz juttathatják. Az új üzletág a Bolt Market nevet viseli, tesztelése Észtországban már el is indult. A tőkebevonásnak köszönhetően a Bolt Market hamarosan Lettországban, Litvániában, Romániában, Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában, Horvátországban, Portugáliában és Svédországban is elérhető lesz. A cég tájékoztatása szerint ez csak a kezdet, és hamarosan Európa többi országába is kiterjeszti a szolgáltatást. A Bolt szupermarketekkel is üzleti viszonyt fog ápolni, amely tovább gyorsíthatja a kiszállítási folyamatokat és bővítheti a termékskálát is. Azt egyelőre nem tudni, hány dark store-t fog létrehozni a Bolt, de az kiderült, hogy a vezetők több száz üzlethelyiséggel kalkulálnak.

Nagy a verseny

A Bolt egy olyan piacra készül belépni, ahol már jó néhány cég évek óta eredményesen üzemel. Ilyen például a Glovo, a Delivery Hero, a Gorillas és a Getir is. Illetve a szupermarketes megoldást már a Deliveroo, az Uber Eats és a Wolt is alkalmazza. A Bolt vezetősége azonban bizakodó, hiszen a cég évek óta kompetitív piacokon tevékenykedik, méghozzá eredményesen. Markus Villig, a cég vezérigazgatója szerint a Bolt sikere a cég szolgáltatásainak sokszínűségében rejlik. Hiszen egy olyan applikációról beszélünk, amellyel az élelmiszer kiszállítás mellett ételt és fuvart is lehet rendelni, ráadásul még elektromos rollerbérlésre is alkalmas. Éppen ezért a cég vezetősége a Boltot „Európa első szuperapplikációjának" nevezi. Ázsiai országokban igen elterjedt a szuperapplikáció jelző, amelyet többnyire olyan appokra aggatnak, amelyek egyszerre több területen nyújtanak szolgáltatásokat. Ilyen például a WeChat, amely a chatfunkciók mellett online fizetési szolgáltatásokat is nyújt, illetve egyfajta közösségi média platformként is üzemel. A Bolt a tervek szerint a közeljövőben további üzletágakba is beléphet, de egyelőre a Bolts Market élvez prioritást. A vállalat ez idei évben eddig 182,1 millió euró bevételt könyvelhetett el.

The Conversation

Ne hagyd ki!