A tervek szerint július 1-jén a budapesti Agora Park egyik irodaházának földszintjén megnyílik egy önkiszolgáló szendvicsbár és kávézó, amelyben a vásárlókon kívül nem lesz senki. A fizetés is újfajta módon történik.
A vendég úgy tud belépni ebbe az egységbe, ha előtte az üzlet applikációját letöltötte, és abban a bankkártya adatait megadta, vagy úgy, hogy az ajtónál lévő leolvasóban lehúzza a kártyáját. A bolt teljesen be lesz kamerázva, és a felvételeket a háttérben egy olyan szoftver kezeli, amely képes értelmezni, hogy a vevő pontosan mit csinál, írja a G7.
Belépéskor a rendszer egy digitális jellel látja el a vásárlót, és onnantól kezdve követi a tevékenységét, amíg a területet el nem hagyja. A felvételek alapján a program meg tudja állapítani, hogy a vevő melyik terméket vette le a polcról, és melyik termékkel hagyja el a boltot, vagy melyiket fogyasztja el helyben, és ez alapján számláz (a polcra visszatett terméket nem számolja fel). A vásárló nem kap nyugtát, mert adóügyi szempontból ez az újfajta szendvicsbár és kávézó egy étel-ital automatának minősül majd, azoknak pedig nem kell nyugtát kiállítaniuk.
Magyar kezdeményezés
Az egységet a Kende Gastro Zrt. nevű magyar családi cég fogja felépíteni és működtetni, de nem a kávé és a szendvics eladásából szeretne megélni, a boltot nem is ezért nyitja. A cég a hasonló automata rendszerek tervezésében és telepítésében lát üzleti fantáziát, vagyis a kávézója a technológiának egy éles üzemben működő bemutatóterme lesz. A cég az amerikai AiFi megoldásának kizárólagos regionális értékesítője, nemrég kötötte meg a Magyarországra és néhány környező országra érvényes szerződését. A bolti automatizáció a társaság új, most induló üzletága.
Az Amazon Londonban lépett meg a riválisoktól
Nem nagyon volt még arra példa, hogy egy e-kereskedelmi vállalat valódi, fizikai boltot hozzon létre. Az Amazon ezt márciusban megtette, ráadásul futurisztikus módon, feladva ezzel a leckét a versenytársaknak. London egyik nyugati kerületében nyitotta meg első üzletét az online kereskedelemre szakosodott óriásvállalat, a bolt nem túl nagy, mindössze 250 négyzetméteres. Egyelőre ehhez hasonló mértékben gondolkodnak a további üzleteikkel kapcsolatban is, de ez még változhat a jövőben.
Kiszolgáló személyzet, mármint hús-vér személyzet nemigen van, egy-két dolgozó lézeng a boltban. A helyiség dugig van kamerákkal, melyek minden lépésünket figyelik. Nincs pénztárgép, illetve nincsenek bevásárlókocsik és kosarak sem. Mielőtt belépnénk a boltba, le kell töltenünk az Amazon applikációját a telefonunkra, és hozzá kell rendelnünk a bankkártyánkat, valamint az e-mail címünket. A vásárlás megkezdésekor az applikációban található kosárba tehetjük digitálisan a termékeket, a polcokról pedig egyből a saját szatyrunkba. Amint végeztünk a vásárlással, elhagyhatjuk a boltot. Kilépésünket érzékelik, a begyűjtött termékek árát automatikusan levonják a bankszámlánkról, a számlát pedig kiküldik az e-mail címünkre.
A nagyszámú kamerák nem csak a lopás megelőzésére szolgálnak, azt is pontosan követik, hogy milyen termékeket vettünk le a polcokról. A polcokon súlyérzékelőket is elhelyeztek, ami segíti a folyamatos árufeltöltést. Nem igazán lehet kijátszani a rendszert, így nem érdemes termékeket átadni más vásárlóknak, hiszen a kamerák látni fogják, hogy mi vettük le a polcról, és ránk fogják terhelni az árát kilépéskor. (Képünk illusztráció)