Az alapanyagok módosítása általában nem egyszerű a gyártók számára, mégis egyre inkább rákényszerülnek, miután egyes nyersanyagok ára az Ukrajna ellen indított orosz háború miatt évek óta nem látott magasságokba emelkedett.
Kényszerű receptmódosítás
Az Unilever vezetője, Alan Jope már áprilisban bejelentette, hogy a vállalat módosítja néhány receptjét, például repceolajat használ napraforgó olaj helyett. Utóbbinak Ukrajna volt az egyik legnagyobb beszállítója, a háború sújtotta ország a globális export körülbelül 50 százalékát biztosította.
Az Unilever kutatási és fejlesztési vezetője, Richard Slater közlése szerint a cég – amely a Dove szappanok és a Knorr leveskockák gyártója is - nem áll meg ennél a változtatásnál.
Globális hiány alakult ki szilikonból, és a dezodorok esetében igyekszünk kevesebb olyan összetevőt használni, amelynek elérhetősége bizonytalan
– mondta Slater.
A magyar Unilever honlapja szerint „a cég kozmetikai termékeiben a hajbalzsamok selymes hatásától kezdve a golyós dezodorokig” sok mindenben használnak szilikont.
Mindenki nyer
A fejlesztési vezető közölte, hogy a cég – amely a Rexona, a Dove, az Axe és a Lynx gyártója -, már tavaly elkezdett foglalkozni a kérdéssel: célja, hogy csökkentse függését a petrolkémiai alapanyagoktól, és termékeit fenntarthatóbbá tegye.
Slater szerint dupla nyereség, ha a vásárlók fenntarthatóbb és jobb termékeket kapnak, és a vállalatnak is jó, ha drága és nehezen hozzáférhető összetevőkből kevesebbet használnak.
Sok csomagolttétel-gyártó egy ideje próbálja csökkenteni a pálmaolaj használatát is, amely a mosókapszuláktól a mogyorókrémig sok mindenben fellelhető, de előállítása erdőpusztítással és kizsákmányolással jár.
Robotika
Az Unilever most együttműködési megállapodást kötött a San Diegó-i székhelyű Genomaticával, hogy más lehetőségeket találjanak a pálmaolaj és a fosszilis energiahordozókból kinyert tisztító összetevők helyett. Slater részleteket nem árult el az új alapanyagról, de azt belengette, hogy nem néhány ezer tonnát, hanem ennél sokkal többet fognak felhasználni belőle a közeljövőben.
Az Unilever egyébként formulái megváltoztatásánál már nem manuális tesztelést használ, hanem digitálisan modellezi, hogy az új összetevő hogyan befolyásolja a terméket. Például, ha átalakul egy sampon receptje, a társaság robotokat vet be, hogy több tucat különféleképpen modellezett terméket kipróbáljon, és a teszt órák alatt lezajlik.