Megszólalt a guru! Így vásárolunk a jövőben az interneten!

Megszólalt a guru! Így vásárolunk a jövőben az interneten!

Hogyan fejlődhet tovább a magyar e-kereskedelem? Várkonyi Balázzsal, a legnagyobb piaci szereplőnek számító eMAG-Extreme Digital ügyvezetőjével jártuk körbe a kérdést.


​Úgy hírlik, nyakunkon a recesszió. Milyenek az ágazat idei kilátásai?

Várkonyi Balázs: Az elmúlt évek tapasztalata szerint az, hogy éppen csökken vagy stagnál a gazdaság, az online kereskedelemre nem hat direktben, hiszen például az eMAG.hu-n olyan cikkeket vásárolnak az emberek, amelyek beszerzéséről csak utoljára mondanak le. Azért idén kisebb, mindössze 10-20 százalékos bővülésre számítok: a torta mérete zsugorodni fog, az online értékesített termékek darabszáma várhatóan stagnál vagy csökken 2022-ben, az árbevétel alakulása viszont a gyorsan változó árak miatt kérdéses. Ennek ellenére az online kereskedők piacszerzése még ilyen körülmények között is jelentős maradhat, a csökkenés a hagyományos üzletekben csapódik majd le számottevően. Azonban az online vásárlók számának jelentős növekedése itthon már nem várható, hiszen akit online el lehetett érni, aki ilyen módon hajlandó vásárolni, az az elmúlt években már megjelent a piacon. A fő változás így szerintem inkább az lehet, hogy akik eddig élményszerűen vásároltak online, innentől már napi szinten fogják ezt megtenni, ami az élelmiszer, a napicikk és a divat szegmens erősödésével járhat.

​Az elmúlt évek fellendülésének mi volt a legfontosabb hozadéka és mi az, amiben a piac elmaradt a várakozásoktól?

V\u00e1rkonyi Bal\u00e1zs, az eMAG-Extreme Digital \u00fcgyvezet\u0151je

Várkonyi Balázs, az eMAG-Extreme Digital ügyvezetője

Fotó: Haszon Magazin

A legfontosabb pozitív hatásnak az online kereskedők iránti bizalom erősödését tartom. Ezt mutatja, hogy durván, 20 százalékra ugrott a kártyás fizetések aránya az online kereskedelemben, ami az online megrendelt, ám boltban kifizetett vásárlásokkal együtt már eléri a 60 százalékot. A másik markáns változás a fogyasztói magatartás átalakulása. Ma már nem azért vásárolnak online az emberek, mert az csak olcsóbb, hanem mert kényelmes, mert gyorsabb sok esetben. Az ár a felmérések szerint már csak a második, harmadik, negyedik legfontosabb szempont, a legfontosabb a szolgáltatások minősége. Amiben viszont nagyobb változást reméltem, az a logisztika. Azt gondoltam, hogy a hagyományos boltok helyett a házhoz szállítás vagy a csomagautomaták nagyobb szerephez jutnak, ám a magyar fogyasztók még mindig a hibrid megoldást részesítik előnyben, azaz online rendelnek és az a kiszemelt árucikket hagyományos üzletben veszik át és fizetik ki.

​Kicsik és nagyok egyformán profitáltak az ágazat gyarapodásából?

A pandémia egyértelműen a multik és nagyszereplők malmára hajtotta a vizet. Az online hirdetési felületek megdrágultak, így a kis- és közepes vállalkozások kisebb jelenlétet tudnak elérni. Ezért aztán a nagy cégek a piac változásait kihasználva nagyot tudtak nőni, a kicsik meg kisebbet. A helyzeten talán az online piacterek változtathatnak, de itt sem árt résen lenni! A multinacionális online kereskedőóriások a következő években rázúdítják a fogyasztókra a saját piactereiken összegyűjtött beszállítóikat, ami komoly ütés lehet az egyedül boldogulni igyekvő magyar cégek számára. Nincs mese, üzleti modellváltásra lesz szükség és a saját márkaépítés mellett más hirdetési, piacra jutási lehetőségeket is meg kell ragadni.

​Úgy hírlik, hamarosan megjelenik a piacon az Amazon. Felforgatja ez az erőviszonyokat?

Magyarország különösen jó tesztpiac az online kereskedők számára, hiszen európai ország ugyan, de kis méretű, így gyors és jó minőségű szolgáltatásokkal lehet kísérletezni. Ennek megfelelően izzik is a piac, a környékünkön sorra jelennek meg a nagy játékosok. A legnagyobbak viszont attól, hogy nincs magyar leányvállalatuk, még itt vannak, elég csak rápillantani azokra a kutatásokra, hogy mely online kereskedőcégek a legismertebbek nálunk. Egy biztos: a következő években eltűnik az a megoldás, hogy EU ide vagy oda, a gyártók más terméket adnak a német, és mást a magyar fogyasztóknak. Az úgynevezett crossborder kereskedőcégek jelenléte tehát erősödni fog.

​Ilyen helyzetben mit tehetnek a kisebb e-kereskedők?

V\u00e1rkonyi Bal\u00e1zs, az eMAG-Extreme Digital \u00fcgyvezet\u0151je

Várkonyi Balázs, az eMAG-Extreme Digital ügyvezetője

Fotó: Haszon Magazin

Helyi megoldásokra van szükség, amelyeket egy külföldről működő multi nem tud megadni. Ilyenek például a csomagautomata hálózathoz való csatlakozás, a saját bolt, a gyors kiszállítás bevezetése, a jól működő magyar nyelvű ügyfélszolgálat. Ezeket a megoldásokat persze minden vállalkozás nem tudja megfelelő színvonalon nyújtani, így felértékelődhet az online piacterek szerepe, amelyek mindezt tudják biztosítani beszállítóiknak.

​Mik lehetnek a következő évek legfontosabb e-kereskedelmi trendjei?

Nagy újdonság nem várható. A legfontosabb: mobile vagy inkább app first, azaz a fogyasztó egyre inkább azt várja, hogy mindent egy helyen, leginkább egy mobilapplikációban intézhessen. Ez egyébként nem csak a vevőnek, de az eladónak is hasznos, így egyre többen plusz kedvezményekkel igyekeznek az appok használatára ösztönözni a vevőiket. A másik változás a logisztika felgyorsulása lehet: a napon belüli, pár óra alatti kiszállítás ma még Magyarországon nem valós piaci igény, de látva a világban tapasztalható trendeket, várható, hogy nálunk is ez lehet a jövő. Ezeken felül a visszáru-szolgáltatások fejlődését és a csomagautomaták további térhódítását várom.

***

A cikk a Várkonyi Balázzsal készült beszélgetés rövidített változata! A teljes interjú a Haszon magazin júniusi számában olvasható!


Ne hagyd ki!