Jogsértőnek találták az Egyesült Államokban, hogy a Google akkor is nyomon követte a felhasználóit, amikor azok készüléken ki volt kapcsolva a helyzetmeghatározó. Az a döntés született az ügyben, hogy a cégnek rekordbírságot kell befizetnie.
Engedély nélkül követte felhasználóit a Google
Az USA 40 tagállamában indult vizsgálat a Google-nél 2018-ban amiatt, mert gyanították, hogy a cég akkor is nyomon követi az emberek helymeghatározási adatait, ha kikapcsolják a helymeghatározási előzmények nevű funkciót.
Az állami főügyészek a héten tájékoztattak róla, hogy megegyeztek az internetes keresőcéggel az ügyben. A vállalatnak összesen 391,5 millió dollárt (mintegy 153,4 milliárd forintot) kell befizetnie az államkasszákba, valamint jobban tájékoztatnia a felhasználóit az adataik kezeléséről. Ez az Egyesült Államok valaha volt legnagyobb adatvédelmi egyezsége.
A helymeghatározási adatok a Google által gyűjtött legérzékenyebb és legértékesebb személyes adatok közé tartoznak, és nagyon sok oka lehet annak, ha egy fogyasztó lemondani kíván a nyomon követéséről
- idézi William Tongot, Connecticut állam főügyészét a Qubit.
Technikai hibára hivatkozik a Google
A Google közölte, annak ellenére mentek bele az egyezségbe, hogy a vizsgálat egy elavult termékpolitikán alapult, és évekkel a megállapodás előtt javították a hibákat.
Ezekből az adatokból a hirdetési piacon húzott hasznot a Google, ahonnan az anyavállalata, az Alphabet bevételeinek a 69 százaléka származott tavaly. Az ilyen információik miatt van az, hogy sokszor akkor botlanak bele a felhasználók például éttermek hirdetéseibe, amikor a közelükben járnak.
A google-ös térképek és keresőmotor használata miatt a probléma nagyjából kétmilliárd Android-felhasználót és több százmillió iphone-ost érinthetett korábban világszerte.
Egyébként a mostani rekordbírságnál kapott már sokkal nagyobbakat is a Google, de azokat rendszerint versenyellenes gyakorlatok miatt szabták ki, így a mostani egy fogyasztóvédelmi rekord.
Feldarabolhatják a Google-t?
A vállalat az online reklámpiac bizonyos szegmenseiben gyakorlatilag monopolhelyzetben van. A Biden-adminisztráció meg akarja törni ezt a piaci erőfölényt, ezért leválasztaná és értékesítené a Google néhány cégrészét és üzletágát.
Az Alphabet trösztgyanús tevékenységét nem csak az Egyesült Államokban, hanem például az Egyesült Királyságban és az Európai Unióban is vizsgálják. A különálló esetekben a jogi alapvetés többnyire egyezik: a Google a display hirdetések piacán gyakorlatilag az összes szinten képviselteti magát. Hirdetési célból adatokat gyűjt, hirdetési helyeket értékesít, illetve hirdetés-közvetítőként is működik. Feltételezik, hogy tevékenységével kiszoríthatja a versenytársakat a piacról.