Érezhetően növekszik a felújított kütyükre - például okostelefonokra és tabletekre - az igény világszerte. Emiatt hatalmas összegeket pumpálnak a befektetők a készülékek felújítására szakosodott startupokba. Úgy tűnik, új készülékeket egyre kevesebben engedhetnek meg maguknak az emberek.
Bővül a felújított elektronikai cikkek piaca
A globálisan is nehézkes gazdasági környezetből profitálnak azok a startupok, amelyek olyan használt elektronikai eszközök (jellemzően informatikai és telekommunikációs berendezések, például okostelefonok, tabletek és PC-k) nagyobb mennyiségű felújítására és értékesítésére szakosodtak, melyek teljesítménye manapság is megállja a helyét. Ezek a kütyük jóval olcsóbban beszerezhetők, mint az új készülékek.
A Crunchbase szerint a felújított eszközökben utazó cégekbe több milliárd dollárnyi tőke áramlott a befektetőktől az elmúlt években. A tőkeinjekciók pedig manapság megszaporodtak, mivel a kereslet különösen nagyot ugrott ezekre a készülékekre a globális gazdasági nehézségei miatt.
Emellett a szektor bővülésének kedvez az is, hogy összhangban van a nemzetközi klímacélokkal, hiszen mérsékelheti az elektronikai hulladékok mennyiségét.
Különösen kapósak a felújított mobilok
Egyre nőnek a használt, de felújított mobilkészülékek eladásai is a világpiacon, miközben esik vissza a kereslet az újakra – világít rá a CCS Insights tanácsadócég friss tanulmánya is. A szakértők ezt szintén azzal magyarázzák, hogy a fogyasztók csökkenteni szeretnék a kiadásaikat, valamint a környezetbarátabb, tudatosabb vásárlás is egyre fontosabb nekik.
2023 első három hónapjában 13,3 milliárd dollár bevételt generált a felújított mobiltelefonok piaca, ami 14 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Azonban az új készülékek eladásai összességében 2 százalékkal csökkentek az említett időszakban éves alapon.
A CCS Insights egy másik, kifejezetten a kelet-európai piacot vizsgáló elemzése szerint az említett hónapokban az Apple-telefonok a másodlagos piac eladásainak a 69,7 százalékát tették ki. Utána következett a Samsung 20,8 százalékos részesedéssel, valamint összesen csupán 9 százalékot mutattak az egyéb márkák.
54 euróval, vagyis nagyjából 20 ezer forinttal nőtt 2022 végéhez képest az eladott felújított okostelefonok átlagára 2023 első negyedévében a régióban. A jelentős növekedés leginkább annak tudható be, hogy megugrott a kereslet a prémium telefonokra, különösen az iPhone 12-esre.