Megvizsgálják üzleti modelljeiket a cégek az inflációs nyomás miatt. A vállalatok többsége új, olcsóbb termékeket próbál fejleszteni, csaknem felük pedig leépítésekre készül – derül ki egy friss felmérésből. Arról is nyilatkoztak a pénzügyi vezetők, hogy terveznek-e emelni az áraikon.
Rosszabb a gazdasági környezet
Hosszú évek óta nem tapasztalt geopolitikai kockázatokat hozott az ukrajnai háború, súlyosbította az ellátási láncok zavarait, és az energiapiacot is megrendítette. Bizonytalanabbá vált a jövő a lassuló gazdasági növekedés, illetve a recesszió veszélye miatt. A jelenlegi helyzetben a vállalatok felülvizsgálják az üzleti modelljeiket. Új stratégiákat dolgozzanak ki a növekedés felgyorsítására, a lényeges területeken pedig megpróbálják mérsékelni a károkat és ellensúlyozni a növekvő költségeiket – írja a Portfolio.
A KPMG Inflation Survey ebben a gazdasági környezetben arra volt kíváncsi, hogy hogyan kezelik a vállalatok az infláció hatásait, hogyan befolyásolja az árak növekedése a stratégiai döntéseiket, valamint hogyan készülnek az előre nem látható külső hatásokra. Idén májusban 300 pénzügyi vezetőt kérdezett ezekről, a felmérés eredményét pedig most hozták nyilvánosságra.
Alkalmazkodni próbálnak a cégek
A válaszadók nagyjából 60 százaléka nyilatkozta, hogy új, alacsonyabb árfekvésű termékeket fejleszt. Emellett a vezetők fele elbocsátásokra készül, vagyis a munkaerő ideális struktúrájának és méretének a kialakítására, valamint elhelyezésére összpontosít.
A legtöbb megkérdezett az emelkedő kamatkörnyezetben kezelni próbálja a hitelköltségei duzzadását. A legnagyobb arányban a hitelek refinanszírozásával vagy előtörlesztésével próbálkoznak.
A vállalatok többsége újratárgyalná a bérleti szerződését a jelenlegi helyén, de nagyjából a felük alternatív helyszínekben is gondolkodik. A korlátlan távmunka is szerepel a válaszadók 40 százalékának a terveiben, hiszen az csökkentené például a rezsiköltséget, a dolgozók utazására felhasznált üzemanyagot és időt.
Költségnövekedésre az áremelés is válasz lehet
A pénzügyi vezetők többsége áremelést is tervez. Az infláció mértékét elérő, vagy azt meghaladó emelésre 82 százalékuk készül, 30 százalék pedig az inflációnál egyértelműen nagyobb drágítást tart valószínűnek.
Már látszik, hogy a fogyasztók összébbhúzzák a nadrágszíjat: a napi szükségleti termékekből is egyértelműen az olcsóbbakat keresik, az úgynevezett diszkrecionális vásárlás (a megmaradó pénzből történő költekezés) háttérbe szorul. Emiatt a lakásfelszerelés, a luxuscikkek, az autók és az utazások előállítói, illetve szolgáltatói nehéz idők elé néznek
– nyilatkozta Simonyi Tamás, a KPMG szenior igazgatója.
A kutatás fényében jó eséllyel tovább fogja fűteni az amúgy is erős inflációt, hogy mindenki igyekszik emelni a saját árait, mivel egyébként is további drágulást vár – jegyzi meg a portál.