Fejenként 60 ezer forintot szánnak a magyarok ajándékokra az idei karácsonyi szezonban. Az ilyenkor népszerű telefonokért, laptopokért 20-30 százalékkal többet kell majd fizetni a globális chiphiány, illetve a romló forint/euró árfolyam miatt.
Itt is a chiphiány a hunyó
Az idei karácsonyi szezonban a vásárlók 15 százalékkal többet, fejenként 60 ezer forintot szánnak ajándékokra – derül ki a GKI Digital felméréséből, amelyet a Népszava ismertetett. Ebből az összegből tavalyhoz képest kettővel több, azaz hét embert szeretnének a vásárlók megajándékozni. De nemcsak emiatt költenek majd többet a vásárlók az idei ünnepi szezonban. Számos népszerű termékkategóriában szűkebb kínálatra és magasabb árakra kell ugyanis számítani, ami javarészt a koronavírusjárvány tovagyűrűző, az egész világgazdaságot érintő hatásainak köszönhető.
A gyártási kapacitások szűkülése és a szállítmányozási, logisztikai problémák miatt ugyanis számos termék jóval kisebb számban és lassabban jut el Európába. A globális chiphiány pedig nem csak az autóiparnak okoz egyre nagyobb fejtörést, hanem a szórakoztatóelektronika területén is erőteljesen érezteti hatását. Újabban megfigyelhető, hogy a chiphiány következményeként a gyártók a rendelkezésre álló "százlábúakat" inkább a drágább szórakoztatóelektronikai, irodai termékekbe építik be, mert ezeken nagyobb a hasznuk.
A drágább termékekből emiatt szélesebb, az olcsóbbakból pedig szűkebb a kínálat, ami eleve egy erőteljes drágulás érzetét kelti a vásárlókban
– magyarázta a lapnak Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.
Idén a Black Friday is más lesz
A chiphiány okozta drágulásra itthon még rárakódik a romló forint/euró árfolyam miatti áremelkedés.
A magyar vásárlók így végső soron azt fogják érzékelni, hogy a telefonokért, laptopokért 20-30 százalékkal többet kell fizetni az idei karácsonyi szezonban, mint tavaly
– mondja Madar Norbert.
Nem számíthatnak a korábbi évekhez hasonló léptékű leárazásokra sem a november elejétől már elinduló Black Friday-akciók során. A kereskedők ugyanis csak olyan termékekre mernek akciót hirdetni, amelyek már most készleten vannak, ez pedig egy szűkebb és drágább termékkör.
Ezt azt jelenti, hogy az idei ünnepi vásárlási szezonban el lehet búcsúzni az 50-70 százalékos leértékeléstől.
Madar Norbert hozzátette: a nyugdíjprémium, illetve a családi szja-visszatérítés eközben a pénztárcákat is nagyobbra nyitja. Előbbi már novemberben megérkezik, utóbbi pedig ugyan csak februárban, de van egy olyan réteg, amely emiatt már most bátrabban vesz fel áruhitelt, illetve nyúl hozzá a megtakarításaihoz, hogy abból vásároljon karácsonyi ajándékokat.
Már augusztus végén végén arról írtunk, hogy a járvány gazdasági hatásai miatt több országban már figyelmeztették a vásárlókat: ha játékot akarnak vásárolni karácsonyra, akkor most kezdjék el, mert decemberben hoppon maradhatnak. Ebben a cikkben pedig arról számoltunk be, hogy a szállítási fennakadások arra kényszerítették a játékgyártókat, hogy apró, pihe-puha, kis helyen elférő termékekkel tömjék tele a konténereket. Emiatt viszont szinte mindenből hiány várató, ami nagyobb, mint egy plüssállat.