Gyakran előfordul, hogy egy szolgáltatásért kényelmi díjat számolnak fel. De mi az a kényelmi díj, és miért fizetjük? Emellett mekkora haszna származhat a McDonald’snek az új, 80 forintos elviteli díjából? Mutatjuk a válaszokat!
Néhány dolog, amit tudni érdemes a kényelmi díjról
Hazánkban leginkább az éttermek, a jegyirodák és a parkolócégek szolgáltatásainak az igénybevételéért számolnak fel kényelmi díjat. Azonban sok esetben a fogyasztó kényelmes vásárlását egyáltalán nem segítik elő, a felszámolt többletköltség pedig tetemesnek mondható.
A kényelmi díjak vagy a kezelési költségek számítása sok esetben egészen megdöbbentő: több ezer forint lehet például a jegyvásárlások esetében, a parkolásnál pedig akár a parkolódíj kétszerese is lehet az az összeg, amelyet kényelmi díj címszó alatt kifizettetnek az emberrel
– nyilatkozta Essősy Zsombor közgazdász, a Magyarok a Piacon Klub elnöke a VG-nek.
Jó ideje lehet országszerte online parkolójegyet vásárolni. Viszont az elektronikus értékesítéskor gyakran kényelmi díjat kell fizetni, ami visszás érzéseket kelthet. Több autótulajdonosnak nem éri meg állni ezt a többletköltséget. Azonban a közgazdász szerint a cégek jellemzően az ebből befolyt összegből finanszírozzák a rendszerfejlesztéseiket, üzemeltetik az alkalmazást, illetve tartják fent a call centerüket.
Gyakran ellentmondásos a díj
Egy piacgazdaságban egy idő után eldől, hogy ezeknek a költségeknek van-e létjogosultságuk. Korábban a repülőutak előtt az utasnak ki kellett nyomtatnia a jegyét, ha erről megfeledkezett, akkor már több tíz euróval drágábban repülhetett. Ezt az eljárást a piac mára meghaladta. (…) Több szegmens előtt még nyitva a kapu, hogy milyen rejtett költségeket találjanak ki, de annyi biztos, hogy a profittermelést kényelmi szolgáltatás címmel jól el lehet adni
– mondta Essősy Zsombor.
Hozzátette, hogy a cégek általában igyekeznek a fogyasztóikra hárítani a pluszköltségeiket, amivel növelhetik a nyereségüket is. A profitmaximalizálás miatt sokszor környezetbarát intézkedésekre hivatkozva próbálják az online térbe terelni a szolgáltatásaikat. Ezért ellentmondásos kényelmi költséget felszámolni például a papíralapú jegykiadások kiváltására bevezetett online értékesítésért.
Szépen profitálhat a McDonald’s az elviteli díjból
Szeptember elsejétől a McDonald’s 80 forintos elviteli díjat számol fel a nem helyben elfogyasztott rendelésekre. A gyorsétteremlánc arról tájékoztatott, hogy ez egy tranzakcióhoz kapcsolódó összeg, amely az elviteles vásárlások miatt felmerülő többletköltségeik részbeni fedezésére szolgál. Essősy Zsombor szerint ez a többletbevétel a vállalat nyereségében jelenhet meg később, bár a papírárak emelkedése (gondolhatunk itt a mekis elviteles papírzacskókra, a papírpoharakra és a pohártartókra) is indokolhatja a díjat.
A McDonald’s a papírzacskó felszámolásával 3-4 százaléknyi pluszbevételt könyvelhet el magának, a piac pedig eldönti, hogy ez a költség vállalható-e, ha a fogyasztókat nem zavarja, akkor később a többi gyorsétteremlánc is követheti majd a McDonald’s példáját
– vélekedett a szakértő.
Több nehézséggel néz szembe a McDonald’s
Mi is beszámoltunk róla, hogy a McDonald’snek jelenleg 105 étterme működik az országban, hét helyszínen pedig építkeznek. A cég a bővüléssel párhuzamosan jelentős bevétel-növekedést könyvelhetett el a közelmúltban, bár ez a koronavírus-járvány miatti visszaesésnek, így az alacsony bázisnak is betudható. Az idei év első félévében az értékesítési árbevételei 38,3 százalékkal növekedtek a tavalyi év azonos időszakához képest.