Megugrott a globális kereslet a kerékpárokra a világjárvány alatt. Azonban később jelentősen csökkentek az igények a biciklikre. Ez túlkínálatot okozott a piacon, ami több kerékpáros cég végét jelentette. Viszont csökkentette a bicikliárakat is.
Gyengélkedik a globális kerékpárpiac
A bicikligyártók 2022-ben úgy kalkuláltak, az egészségtudatosságtól hajtva nőni fog a kereslet a kerékpárokra a következő években. Arra számítottak, elsősorban az elektromos modellekre ugorhatnak meg az igények. Azonban a Bloomberg szerint nem jöttek be a számításaik.
A világjárvány alatt megnőtt a globális kereslet a kerékpárokra. Azonban a kiskereskedők nehezen tudtak elegendő árut beszerezni, így rendre túl sokat rendeltek. Emiatt később jócskán megnőtt a készletállományuk. Viszont csökkentek az igények, a kereskedők pedig jellemzően csak jelentős árverseny és árengedménye mellett tudtak megszabadulni a készleteiktől.
Mindezekből következett, hogy például a japán Shimano kerékpáralkatrész-gyártó biciklikkel kapcsolatos eladásai majdnem 30 százalékkal zuhantak tavaly éves alapon. Olyan gyártók, forgalmazók és kiskereskedők pedig tönkre is mentek, mint a holland VanMoof e-bike-gyártó, valamint az e-webáruházakat birtokló Signa Sports United.
A Portfolio megjegyzi, a kerékpárárak továbbra is nyomottak. Azonban az előrejelzések alapján idén rendeződhet a piac, ami az árak ismételt emelkedéséhez vezethet. Emellett a hosszútávú piaci tendenciák is biztatóak a szektorban érdekelt cégekre nézve.
Például az elektromos kerékpárok a németországi kerékpáreladások több mint felét teszik ki jelenleg a ZIV adatai alapján. Ezen bringák átlagára a hagyományos biciklik árszintjének nagyjából hatszorosa, mintegy 3 ezer euró, azaz durván 1,2 millió forint.
Nem kell pumpálni és el sem kopik ez a bicikliabroncs
Egyébként előfordulhat a jövőben, hogy a defekt miatt sem kell aggódniuk a biciklizőknek, amennyiben az ohiói SMART Tire Company legújabb abroncsaival van felszerelve a hagyományos vagy e-kerékpárjuk. Az amerikai cég ugyanis olyan bicikliabroncsot fejlesztett ki, amely nem ereszthet le és nem is kopik.
A technológiájukat a NASA marsjárójánál alkalmazott megoldások ihlették. A szerkezet abroncsait úgy tervezte az amerikai űrügynökség, hogy ne jelentkezzen azoknál a gumiabroncsok két nagy problémája, a kopás és a levegő lassú elszivárgása. Ezen gondok elkerülésére törekedtek a SMART Tire Company mérnökei is.
Az elkészült új bicikliabroncsot az ohiói cég Metlnek nevezte el. A formája pont olyan, mint egy hagyományos kerékpárabroncsé, azonban gumi helyett nikkel-titán ötvözetből, azaz NiTinolból készült. A SMART Tire Company közlése szerint ezek az abroncsok nem kopnak, és nem is eresztenek le. Azonban legalább olyan jól gördülnek, mint a hagyományos gumiabroncsok.