Az üzemanyagpiac drágulásának egyik nagy nyertese a motorkerékpárok piaca. Tavasztól őszig ugyanis egyre több autós cseréli le a négykerekűjét motorra, ami részben az alacsonyabb fogyassal indokolható.
Nagyon fogy a motor
3094 új motort helyeztek forgalomba Magyarországon 2022 első hat hónapjában. Ez szám 14,6 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest, valamint 33,8 százalékkal több, mint két évvel azelőtt – írja a Datahouse adataira hivatkozva a vg.hu.
Május volt idén a legerősebb hónap, amikor 725 új motor indult útnak a hazai utakon. A leggyengébb a január volt, 185 járművel. Ezek az értékek a motorozás szezonalitásával magyarázhatók. Évek óta jellemzően tavasszal, márciusban indul a motorvásárlási hullám, és nyár végéig tart. A motorpiac legintenzívebb időszaka áprilistól júniusig terjed.
Ezek a legnépszerűbb márkák
A Honda vitte a prímet az új motorok között, hiszen több mint ezret helyeztek ilyen márkából forgalomba 2022 első félévében, tehát a piac harmadát a magáénak tudhatja az ázsiai gyártó. Ezzel a teljesítményével a japán cég 60 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi eredményét Magyarországon, valamint 94 százalékkal a 2020 első hat havi számait.
Forgalomba helyezésben a második helyen a Yamaha áll 444 új motorral és 14,3 százalékos piaci részesedéssel. A márka esetében 15, illetve 18 százalékos volt a növekedés az előző két év azonos időszakához képest. A harmadik pedig a BMW volt 383 járművel. A német gyártó értékesítése azonban csökkent az elmúlt évek első hat hónapjaihoz képest 7, illetve 2 százalékkal.
A dobogósokat a Kawasaki (172 motor), a Suzuki (171 motor) és a KTM (162 motor) követte. Közülük a Suzuki kereslete csökkent a leginkább: tavaly 327 új motort helyeztek forgalomba az első félévben, 2020-ban pedig 271-et.
A fenti piaci adatokra és eredményekre természetesen számos globális folyamat hatással van, ahogy az autóipar, úgy a motorgyártás is küzd az alkatrészhiánnyal, az alapanyagok drasztikus drágulásával, a logisztikai nehézségekkel, illetve az üzemanyag árának változásával. Utóbbi egyébként pozitív hatást is gyakorolhat a motorpiacra, ugyanis sok autós dönthet úgy, hogy tavasztól őszig egy alacsonyabb fogyasztású motorral oldja meg a mindennapos mobilitási igényeit
- jegyzi meg a portál.
Sokba kerülnek az autók? Lesznek még drágábbak is
Néhány napja írtunk róla, hogy jelentősen megnőtt az új e-autók ára, a piac ráadásul további emeléssel kalkulál, ami akár az olcsóbb és alacsony fogyasztású motorkerékpárok piacának is kedvezhet.
Költségnövekedés miatt várható, hogy lassulni fog az e-autók megjelenése, mert a gyártók ahelyett, hogy a lehető leghamarabb piacra dobnák őket, ismét inkább a jövedelmezőségre koncentrálnak.
A Ford Motor a néhány héten jelentette be, hogy a növekvő költségek miatt szinte megszűnt a profit az elektromos Mustang Mach-E-n. Amikor 2020 végén piacra dobták, még profitábilis volt, ez azonban ma már nem mondható el.
A gyártók közben árat emelnek: a GM a múlt héten közölte, hogy 6250 dollárral (2 millió 400 ezer forinttal) drágábban adja az elektromos Hummert. Ezt az alkatrészek, a technológia és a logisztika drágulásával indokolta. A Tesla, a Rivian és a Lucid már korábban jelentősen emelte e-autóik kezdőárát.