A Harley-Davidson motorkerékpár-gyártó első teljesen elektromos motorja, a LiveWire feket-sárga kivitelben egy fal előtt kitámasztva
A Harley-Davidson év elején dobta piacra első teljesen elektromos motorkerékpárját. A járgány annyira sikeresnek bizonyult, hogy hamarosan tőzsdére kerül a 118 éves gyártó elektromos divíziója.


Felvillanyozó hírek

Hivatalosan is megerősítették, hogy a Harley-Davidson elektromos motorkerékpárokkal foglalkozó részlege, a LiveWire egy biankó céggel való összeolvadást követően belép a New York-i értéktőzsdére.

A vállalat részvénykibocsátás utáni piaci értékét 1,77 milliárd dollárra, nagyjából 575,2 milliárd forintra becsülik. A megállapodás értelmében az AEA-Bridges Impact biankó vállalat 400 millió dollárral, míg a Harley és a KYMCO motorkerékpár-gyártó közösen 100 millió dollárral támogatja az ügyletet. A hírek hatására a Harley részvényárfolyama 11,3 százalékkal növekedett.

A következő két évben a Harley vezérigazgatója, Jochen Zeitz lesz a LiveWire elnöke. A gyártó körülbelül 74 százalékos részesedéssel fog rendelkezni az újonnan létrejövő társaságban.

A Harley-Davidson a közelmúltban lépett be az elektromos járművek piacára azzal a céllal, hogy a környezetbarát és olcsó elektromos motorokkal elnyerje a fiatalabb vásárlók érdeklődését. Az adatok azt mutatják, hogy sikerült a terve.

Valami elindult

A cég tájékoztatása szerint a második negyedévben a Harley-Davidson adózott eredménye 206,3 millió dollárra rúgott, szemben az egy évvel korábbi 92,2 millió dollárral.

Ez már a második negyedév, hogy a vállalat kiemelkedő nyereséget termel. Az elemzőket is meglepte idén áprilisban, hogy a március végével záródott három hónapban a Harley-Davidson adózott eredménye 259 millió dollár lett az egy évvel korábbi 70 millió dollár után. A most lezárt második negyedév adatai pedig azt is mutatják, hogy a legendás motorkerékpár-gyártó bevétele éves összevetésben 99 százalékkal, 1,33 milliárd dollárra nőtt.

A 118 éves múltra visszatekintő vállalat 56 ezer 700 motorkerékpárt szállított ki a második negyedévben, ami nagyjából a duplája a koronavírus-járvány sújtotta tavalyi második negyedévi 28 ezer 400-nak.

A Milwaukee-i székhelyű Harley-Davidson évekig küzdött a gyenge értékesítési számokkal. Tavaly, az év közepén váltott, áthelyezte a hangsúlyt a nagy motorokra, az olyan hagyományos piacokra, mint az Egyesült Államok és Európa, illetve az idősebb és tehetősebb vásárlókra.

Biankó vállalat?

Manapság igen sokat hallhatjuk, hogy egy startup összeolvad egy biankó vállalattal, vagy úgynevezett SPAC-cal (Special Purpose Acquisiton Company). Ezeknek a cégeknek az egyetlen célja a magánkézben és késői stádiumban lévő startupok felvásárlása. Egy ilyen biankó vállalat lényegében egy teljesen üres cég, amely hatalmas befektetői vagyonon ül. A tőzsdén jelen van, a részvényeit meg lehet vásárolni. Céljuk az előbb említett startupok felvásárlása, rengeteg tőke befektetése, így a szóban forgó vállalat tőzsdére való bevezetésének megkönnyítése. Ez a befektetési forma a 80-as években nagyon népszerű volt, aztán kicsit eltűnt, de most ismét előbukkant, és hatalmas népszerűségnek örvend a befektetők köreiben.

The Conversation

Ne hagyd ki!