Kínai mamutcégek nyerészkednek a labdarúgó-Európa-bajnokságon

A 2016-os Európa-bajnokság összesítve 5 milliárd nézőt vonzott, köztük 1,2 milliárd kínai érdeklődőt. A torna főszponzorai között egyre több kínai vállalat található, amelyek óriási megtérülésekre számítanak a kontinensviadalból – írja a CNBC.


A Kínai Népköztársaság kormánya évek óta arra buzdítja a helyi vállalatokat, hogy növeljék a nemzetközi jelenlétüket. A sikeres európai és amerikai terjeszkedéshez viszont nagyon fontos a pozitív márka-imidzs és a brand építése. Egyszerűbben fogalmazva a marketing. A kínai óriáscégek régóta keresik azokat a felületeket, amelyek a lehető legnagyobb elérést eredményezik. Kicsit sem meglepő, hogy a világ legnépszerűbb sportjában, a futballban látják az egyik legnagyobb lehetőséget.

A foci Eb-k történetében a 2016-os kontinenstornán jelent meg az első kínai szponzor, a Hisense. Innentől nem volt megállás.

Mennyi az annyi?

Biztos sokaknak feltűntek a futballisták mögött látható végtelen TikTok-csíkok, melyeket sokszor kínai írásjelek tarkítanak. Ez nem véletlen, ugyanis 4 kínai óriáscég is beszállt az idei labdarúgó-Európa-bajnokság támogatói közé. Ezek a Hisense, az Alibabához köthető Alipay, a Vivo és a TikTok. Az UEFA nem tette elérhetővé a bajnokság szponzorainak teljes listáját, így elképzelhető, hogy sokkal több kínai cég élt a lehetőséggel.

A Hisense 10 éve jelent meg az európai piacon. Azóta már 22 európai országban vannak irodái, amelyekben összesen több mint 8 ezer alkalmazottja dolgozik. A cég tavalyi, Kínán kívüli bevételei elérték a 7,93 milliárd dollárt. A televíziókat és egyéb háztartási eszközöket forgalmazó vállalat 2025-re 23,5 milliárd dolláros bevételre számít az anyaországán kívüli piacokról. A Hisense a 2016-os EB után a 2018-as világbajnokságot is szponzorálta. Az idei Eb mellett a 2022-es világbajnokságon is találkozhatunk a céggel. A cég éves bevételei tavaly megduplázódtak. Idén a bajnokságnak köszönhetően még nagyobb megtérülésekre számít.

Az Alipay 2018-ban 8 évre szóló megállapodást kötött az UEFA-val, így a 2024-es Eb-n is jelen lesz. A Financial Times értesülései szerint a cég 238,5 millió dollárt fizetett a futballszövetségnek. A megállapodás szerint angol és kínai nyelven is reklámozhat.

Az UEFA üzleti titoktartási kötelezettségre hivatkozva nem közölte, mennyit fizettek a cégek a megállapodásokért. Így pontosan nem tudni, a Hisense-nek, a TikTok-nak és a Vivo-nak mennyibe fájt a szponzorációs szerződések megkötése.

A kínaiak is nézik

A kínai cégek más területeken is kaszálnak a hirdetések és szponzorációk mellett. Egyebek között az iQiyi nyerte meg a bajnokság online közvetítői (streaming) jogait. A streaming szolgáltatónak jelenleg több mint 530 millió felhasználója van. A cég vezérigazgatója, Lingxiao Yu nem közölte, pontosan mennyivel nőtt a felhasználói bázis az Eb hatására. Azt azonban elmondta, hogy a felhasználói bázis jelentősen gyarapodott, illetve számos üzleti lehetőséget nyitott meg a megállapodás. A cég közel került a Volvohoz, a Volkswagenhez, a Heinekenhez és a Meituanhoz is. Itt még azért megjegyeznénk, hogy 2016-ban az UEFA több mint 1 milliárd dollárt keresett a közvetítési jogok értékesítésével.

Az is kiderült, hogy a Twitter kínai változatán, a Weibo-n az egyik legfelkapottabb téma jelenleg az Eb. A népszerű helyi közösségi média platformon, a Douyin-en több mint 291 ezren követik a bajnokság eseményeit.

A kínai cégek a terjeszkedés mellett más indokot is felmutathatnak a szponzorálások mellett. Rengeteg kínai polgár követi az európai eseményeket. Mint említettük, a 2016-os Eb-t 2 milliárd ember nézte. Az összessített, vagyis kumulált nézőszám meghaladta az 5 milliárdot. Ebből az 5 milliárdból 1,2 milliárd kínai volt.

Ne hagyd ki!