Meg sem kottyantak az elmúlt időszak globális gazdasági nehézségei a magánhelikopter-gyártóknak. Annyira nagyok az igények a helikoptereikre, hogy jellemzően nem bírják a lépést tartani a kereslettel. Azonban konkurencia jelent meg a piacukon: a függőleges fel- és leszállásra képes e-repülők.
Óriási a kereslet a magánhelikopterekre
Úgy tűnik, a luxuspiac szinte meg sem érezte az elmúlt évek világgazdasági nehézségeit. Hiába csökkent az emberek vásárlóereje, a magánhelikopter-piac jóideje szárnyal.
A jelentős keresletet jól szemlélteti, hogy például a Jason Hill által tervezett privát helikopterből a gyártása kezdete előtt 1222 darabot rendeltek. Igaz, ez az ötüléses, karbonszálas gép az 600 ezer fontos (több mint 270 millió forint) árszintjével elég olcsónak számít.
Emellett például a kaliforniai Robinson R66 Turbine-ja nagyjából 14 ezer eladást hozott a vállalatnak, pedig az ára meghaladja az 1 millió dollárt (durván 360 millió forint) – írja a BBC.
Versenytársa akadhat a privát helikoptereknek
Azonban a VG megjegyzi, a közeljövőben új versenytársat kaphatnak a magánhelikopterek, a függőlegesen le- és felszálló elektromos repülők (eVTOL) képében. Ezeket a gépeket a régiós és városi közlekedés alternatívájaként hirdetik a szupergazdagoknak.
Az elektromos meghajtásuk miatt az eVTOL-ok olcsóbbak, halkabbak és könnyebbek lehetnek, mint a hagyományos helikopterek. Emellett a karbantartásuk is kevesebb munkát igényelhet. Sőt, idővel elérhetővé válhatnak nagyobb tömegeknek is.
Bemutatták a világ első magáncélú luxus tengeralattjáróját
Egyébként 2 milliárd dollárba, azaz nagyjából 715 milliárd forintba kerülhet a világ első magáncélú luxus tengeralattjárója, a Migaloo M5. Az osztrák Migaloo cég által tervezett jármű 165 méter hosszú, akár négy hétig a víz alatt maradhat, legfeljebb 250 méter mélységig merülhet, valamint 20 utas és 40 fős legénység befogadására alkalmas.
A tengeralattjárón úszómedence, bortároló helység, mozi és helikopter-leszálló is helyet kapott. A belső terét arany és fehér bőr dekoráció jellemzi, átalakítható szabadtéri terekkel. A meghajtásáról egy dízel-elektromos és a levegőfüggetlen AIP (Air Independent Propulsion) rendszer gondoskodik.
A sebessége a felszínen 20 csomó (nagyjából 37 km/h), merülés közben pedig 12 csomó (durván 22 km/h). A jármű rendszerei nem túl környezetbarátok, viszont napelemcellákat építettek rá, hogy fenntarthatóbbá tegyék a működését.
A cég vezérigazgatója, Christian Gumpold elmondta, jelenleg több lehetséges vásárlóval tárgyalnak.
A luxus tengeralattjárót bemutató videót itt nézheted meg.