A nagyméretű, kültéri reklámtáblák náhány kivételtől eltekintve a világ összes nagyvárosában jelen vannak. Vannak azonban, akik ezt nem nézik jó szemmel.
A plakátok ellen kampányoló Charlotte Gage a BBC-nek beszélt arról, hogy a hirdetőtáblákon és buszmegállókban látható kültéri reklámokat el kellene távolítani:
Ezek a hirdetések közterületen találhatóak, anélkül, hogy bármiféle konzultációra kerülne sor azzal kapcsolatban, hogy mi jelenjen meg rajtuk. A hirdetések sokszor olyan dolgokat reklámoznak, melyeket az emberek nem engedhetnek meg maguknak, vagy amelyekre nincs szükségük. Ráadásul fényszennyezést is okoznak.
Gage az Adfree Cities nevű brit érdekcsoport hálózati igazgatója, a szervezet a kültéri reklámok teljes betiltását követeli. Ez vonatkozna a buszok oldalára, a metróra és a vasútra is.
Ezt a célt – bármilyen meglepő is − a világ néhány pontján már sikerült elérni. 2006-ban a brazil óriásváros, Sao Paulo betiltotta a kültéri reklámok minden formáját, több mint 15 ezer óriásplakátot eltávolítva. A francia Grenoble városa 2014-ben követte a példát. Lucile Lheureux alpolgármester azzal magyarázta a döntést, hogy a reklámcégek digitális képernyőkre állnak át, és nem akarják, hogy a gyerekeket ilyen reklámokkal bombázzák az utcán. Nemrég Hollandia fővárosa, Amszterdam betiltotta a benzin- és dízelüzemű autókra és a légi közlekedésre vonatkozó reklámokat. Idén márciusban pedig Bristol városi tanácsa tiltotta be a szerencsejáték cégek, az egészségtelen ételek, az alkohol és a fizetésnapos hitelek kültéri reklámjait.
Gage szerint etikai problémák vannak az egészségtelen ételek, a hitelek és a magas szén-dioxid-kibocsátású termékek reklámjaival kapcsolatban, az embereknek helyettük inkább közösségi reklámokat és művészeti alkotásokat kellene látniuk.
A 2020-ban létrehozott Adfree Cities egy jelenleg nyolc közösségi csoportból álló hálózatot támogat. Ezek közé tartozik az Adblock Bristol, mely sikeresen kampányolt a városban tervezett kültéri reklámhelyek engedélyeztetése ellen.
Nem meglepő, hogy a kültéri reklámipar határozottan védi magát. Tim Lumb, az Outsmart szakmai szervezet munkatársa rámutat, hogy a hirdetések:
a bérleti díjak és az iparűzési adó révén minden évben jelentős összeggel hozzájárulnak a közlekedési hatóságok és a helyi tanácsok bevételéhez. Egy szabad társadalomban a vállalkozásoknak joguk van reklámozni az áruikat, a polgárok pedig nem olyan tehetetlen, agyatlan automaták, mint amilyennek az Adfree Cities tartja őket. A reklámok ráadásul megfelelően szabályozottak.
Eközben egy másik kereskedelmi szervezet, az Advertising Association szóvivője szerint
a reklámok döntő szerepet játszanak a márkák versenyében, ösztönzik a termékinnovációt és a gazdasági növekedést.
Néhány reklámellenes csoport közvetlen akciókhoz is folyamodik, például óriásplakátok és más kültéri hirdetések letakarásához. Az egyik ilyen szervezet, a Brandalism főleg az autókat, légitársaságokat és energiacégeket népszerűsítő hirdetéseket veszi célba, például hamis plakátokat helyez ki forgalmi dugókban elakadt autókról, vagy átírja a plakátokat. A Brandalism egyik aktivistája, Tona Merriman beszélt a trendről:
Egyre népszerűbb a reklámhekkelés taktikája, a kereskedelmi hirdetések plakátjainak megváltoztatása, vagy szatirikus hirdetések elhelyezése felettük. Ha megengedjük nekik, hogy ők eljuttassák az üzenetet, a nyilvánosságnak joga van válaszolni ezekre a hirdetésekre.
Lumb szerint a csoport megközelítése „vandalizmus és illegális, nem beszélve a közbiztonságról. A Brandalism újraplakátolási és javítási költségei évente több ezer fontra rúgnak".
Néhány szakértő is azt vallja, hogy bizonyos kültéri hirdetések betiltása jó ötlet. Így van ezzel Dr. Nathan Critchlow, a Stirlingi Egyetem Institute for Social Marketing and Health kutatója is:
Egybehangzó bizonyítékok vannak arra, hogy az egészségtelen áruk marketingjének való kitettség – például az alkohol, illetve a magas zsír-, só- vagy cukortartalmú ételek és italok reklámozása – összefügg a fogyasztással, többek között a gyermekek és a fiatalok körében.
Bizonyíték gyanánt arra is rámutat, hogy mióta a Transport for London 2019 óta betiltotta az ilyen reklámokat a teljes metró-, busz- és villamoshálózaton, egy tanulmány szerint csaknem 100 ezer elhízásos esetet előzött meg.
Itt írtunk már arról, hogy szigorítottak a reklámkezelési szabályokon, kevésbé csaphatnak be minket jól hangzó ajánlatokkal. Itt pedig arról írtunk, hogy milyen egy jó reklám.