A hazai webáruházak forgalmának növekedésével egyre nagyobb problémát jelentenek azok az utánvétes fizetést választó „vásárlók”, akik nem veszik át a megrendeléseiket. Az egyik legnagyobb e-kereskedelmi szövetség felvenné a kesztyűt a link vevőkkel szemben.
Harcba száll a link vevők ellen az e-kereskedelmi szövetség
A legnagyobb hazai e-kereskedelmi szövetség, az Ecommerce Hungary szerint komoly károkat okoznak a kereskedőknek azok a „vásárlók”, akik nem veszik át a webáruházaktól megrendelt termékeiket. Az utánvétes vásárlásoknál jellemzően ilyen a rendelések 1-5 százaléka, azonban a webshopok harmadánál elérik az 5 százalékot – írja a hwsw.
A szervezet közlése szerint az ebből fakadó logisztikai és adminisztrációs pluszköltségek nagyjából 3 milliárd forint kárt okoznak éves és országos szinten. Ez a veszteség leginkább a kisebb és közepes piaci szereplőknek fájhat.
Azonban innentől az e-kereskedelmi cégek könnyebben hozzáférhetnek egy olyan feketelista-szerű adatbázishoz, melyben a ”renitens” vásárlók szerepelnek. Így náluk például automatizáltan meg lehet vonni az utánvétes fizetés lehetőségét.
Az ezt lehetővé tévő szoftver az Utánvét Ellenőr, melynek üzemeltetőjében 20 százalékos tulajdonrészt szerzett az Ecommerce Hungary. Hozzáteszik, a program működése összhangban van az Európai Unió adatvédelmi rendeletében foglaltakkal.
Csupán három hazai cég van a magyarországi top e-kereskedők között
Az, hogy a hazai e-kereskedelemben az import majdnem 15-szöröse az exportnak jól szemlélteti, mennyire le vannak maradva a helyi online kereskedők a regionális versenytársaikkal szemben.
Emellett a meglehetősen kedvezőlen helyzetüket az is mutatja, hogy amíg 2014-ben hat magyar tulajdonú vállalat (Extreme Digital, Libri-Bookline, Bónusz Brigád, iPon, Fashion Days, Játéknet) szerepelt az GKI Digital legnagyobb magyarországi e-kereskedőket felsorakoztató tízes listáján, 2022-ben csupán három (Euronics, Aqua, iPon).
A ma nyereséges kereskedelmi vállalatok annak köszönhetően maradnak talpon, vagy válnak nélkülözhetetlenné a vásárlók számára, hogy olyan szolgáltatásokat alakítanak ki, amelyek a vevők szükségleteinek egy szélesebb körét elégíti ki
- idéztük Radó Mátyást, az Oander Development egyik tulajdonosát néhány hete.
A szakértő a magyar cégek lemaradását az e-kereskedelemben például azzal magyarázza, hogy a többségük belpiaci fókusszal működik. A fejlődésüket korlátozza az elérhető limitált árréstömeg, valamint jellemzően elmaradtak a szolgáltatásaik fejlesztésében is.
Azt látjuk, hogy ma már nemcsak az offline, de az omnichannel (sokcsatornás kommunikáció) kereskedelmet is a szofisztikált nemzetközi szereplők uralják. Ennek hatására a hazai tulajdonú kereskedő vállalatok lassan, de biztosan elveszítik a versenyt az online térben
- tette hozzá Radó Mátyás.