Külföldi tulajdonosi túlsúly a legnépszerűbb webáruházak között
Fotó: Shutterstock

Itt verik el a legtöbb pénzt a hazai online vásárlók

A GKID friss, e-kereskedelmi toplistájából kiderül, mely webáruházaktól vásárol legszívesebben a lakosság. A TOP10-be összesen három magyarországi eredetű online áruház került be a forgalmi adataik alapján.

.

Külföldi tulajdonosi túlsúly a legnépszerűbb webáruházak között

A GKID 2022-es, online értékesítési adatokra épülő e-kereskedelmi toplistájából kiderül, továbbra is – immár negyedik éve – a romániai eredetű eMAG a legnagyobb forgalmú webáruház Magyarországon. Őket a cseh Alza magyarországi online üzlete követi, a harmadik pedig a német tulajdonú Mediamarkt műszaki áruház. A három webshop mind megőrizte a tavalyi helyezését.

Viszont a negyedik helyezett az online piac egy új belépője, a svédországi eredetű IKEA. Az ötödik a cseh tulajdonban lévő Kifli.hu, egy helyet javítva a tavalyi helyezéséhez képest. Ráadásul a saját kategóriájában, az FMCG (napi fogyasztási cikkek) szegmensben piacvezetővé vált. Így az e-kereskedelemben megelőzte például a Tescót is, amely összesítésben sem szerepelt fényesen tavaly: a negyedikről a nyolcadik helyre csúszott – írja a HVG.

A legjobb magyarok

A legnagyobb magyar tulajdonú cég az e-kereskedelmen az Euronics lett. Összesítésben a hetedik helyen végzett, közvetlenül a Telekom mögött. A TOP10-ben további két hazai cég szerepel, az Aqua és az iPon számítástechnikai üzletek.

A TOP15-ben lévő cégek összforgalma a 2021-es 520 milliárdról 565 milliárdra nőtt 2022-ben. Ez valamivel kevesebb, mint a hazai e-kereskedelmet összességében jellemző 9,9 százalékos bővülés. Egyébként a 15 top e-üzlet adta a szektor teljes forgalmának a 43 százalékát. Az eMAG tavalyi, 194 milliárdos forgalma a teljes piac 14,7 százalékát fedte le.

Muszáj lenne versenyben maradniuk a hazai webshopoknak

Egyébként a digitalizáció, az online marketing és a külföldi kapcsolatok területén jelentős lemaradás jellemzi a magyar gazdaságot a regionális versenytársakhoz képest. Egy idei felmérés rámutat, a hazai webshoptulajdonosok 69 százaléka veszélyben érezte magát az év első hónapjaiban a bizonytalan gazdasági helyzetben. Többen fontolgatták a bezárást, valamint nagyjából a felük gondolkodott új értékesítési csatornák bevezetésében, és a költségei racionalizálásában. Ugyan a magyar piac nem túl nagy, a válaszadók csupán 36 százalékának fordult meg a fejében a külföldi terjeszkedés lehetősége.

Jelenleg a legismertebb webáruházak közül harmincból kilenc van magyar tulajdonban. Egyértelmű, hogy a külföldi webáruházak lassan leuralják a hazai piacot, ebben a helyzetben pedig üzletileg egyszerűen nem éri meg helyben maradni

– tájékoztatott közleményben Perényi András, a Webshippy társalapítója.

Ne hagyd ki!