Többségi tulajdonrészt szerezhet a magyar állam a Budapest Airportból még az idén. A kormánynak évek óra fáj a foga a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. Sajtóinformációk szerint most célba érhetnek a törekvéseik.
A Budapest Airport 51 százaléka kerülhet a magyar államhoz
Mivel a Budapest Airport tulajdonosai úgy döntöttek, tovább tárgyalnak az reptér eladásáról, így a Bloomberg információi szerint akár az idén 51 százalékos többségi tulajdont szerezhet a magyar állam a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérből. A sajtóértesülés szerint a fennmaradó 49 százalék pedig egy másik repülőtér-üzemeltetőhöz kerülhet.
A HVG megjegyzi, az ügyben illetékes Gazdaságfejlesztési Minisztérium most nem kívánt nyilatkozni. Azonban egy áprilisi kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta, több potenciális vevő léphet be a magyar állam mellé a Budapest Airport megvásárlását célzó tranzakcióba. Tárgyalások zajlanak, ha pedig létrejön az adásvétel, annak minden részlete nyilvános lesz.
Korábban is téma volt a reptér megvásárlása
A Liszt Ferenc Repülőtér megvásárlása idén februárban, a soproni kormányülésen is szóba került. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter akkor azt mondta, a kormány Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszternek adott felhatalmazást arra, hogy tárgyaljon a reptér tulajdonosaival.
Azonban a repülőtér megvásárlása már két évvel ezelőtt is téma volt. Akkor a Budapest Airport átvilágítása is elkezdődött, ami az első lépése annak, hogy a repteret valóban eladják a magyar állam által vezetett konzorciumnak. Orbán Viktor miniszterelnök 2021 októberben pedig arról beszélt, hogy a kormány bármelyik pillanatban visszavásárolhatja a Liszt Ferenc repülőteret.
A kormány az üzleti sajtó értesülései szerint korábban 4,44 milliárd eurót, azaz átszámítva 1600 milliárd forintot kínált a Budapest Airport többségi tulajdonáért az AviAlliance-nek.
A cég novemberben jelentette be, hogy a magyar kormány által vezetett konzorcium felülvizsgált, nem kötelező érvényű ajánlatot tett a repülőtér megvásárlására.
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter áprilisban pedig arról beszélt egy interjúban, hogy a tulajdonos immár megválna a Budapest Airporttól, az üzletet év végére lezárhatják. Azonban az Avialliance akkor kijelentette, ők továbbra is hosszú távú befektetésként tekintenek a reptérre (vagyis nincs szándékukban eladni, de minden vételi ajánlatot meg kell vizsgálniuk). A kormány a vételi szándékát ugyan bejelentette, de tavasszal azt is elismerte, éppen nincs elég pénze a vásárlásra.
Nyereséges a vállalat
Egyébként két év rekordveszteség után tavaly a Budapest Airport 277,7 millió euró nettó árbevétel mellett 76,6 millió euró nyereséggel zárta az évet, így a COVID időszaka alatt felgyűlt 198 millió eurós veszteség 121 millió euróra csökkent. A részvényesek számára osztalék-kifizetés nem történik - derült ki a cég egyik korábbi közleményéből.
A vállalat tavaly visszaépítette a világjárvány előtti utasforgalom 75 százalékát, a légi áruszállítás terén pedig évi 194 ezer tonnás árumennyiséggel rekordot döntött.
A vállalat tavaly összesen 47 millió euró értékben hajtott végre infrastrukturális beruházásokat, így a fejlesztések értéke négy év alatt, 2022 év végére a 270 millió eurót (90 milliárd forintot) is meghaladta.