Egy Rolls-Royce autó és egy Rolls-Royce által gyártott repülőgép hajtóművel hajtott magángép áll egy repülőtéren

A Rolls-Royce Small Modular Reactor (SMR) nevű, mini atomerőművek fejlesztésére specializálódott vállalat létrehozását azután jelentették be, hogy magáncégek és a brit kormány összesen 405 millió angol fontot fektettek be a projektbe.



30 éves célok

Az újonnan megalapított vállalat célja az, hogy a jelenleg rendelkezésre álló technológia tisztább nukleáris energiát állítson elő. Az SMR várhatóan 16 apró reaktort fog építeni az Egyesült Királyságban, amelyek mérete egy hagyományos atomerőmű egytizedét fogja kitenni. Előzetes becslések szerint az atomprojekt 2050-re 40 ezer munkahelyet teremthet. Az SMR létrejöttét a brit repülőgép hajtóműgyártó Rolls-Royce Group, az amerikai Exelon Generation energiavállalat és a francia Perrodo család és a Perenco olajcsoport tulajdonosa által támogatott BNF Resources befektetési vállalat 195 millió fonttal (82,7 milliárd forint), míg az Egyesült Királyság kormánya 210 millió fonttal (89 milliárd forint) finanszírozta.

Pro és kontra

Annak ellenére, hogy a szigetország energiaellátásának 16 százaléka nukleáris energiából származik, rengetegen kritizálták a Rolls-Royce-t, amiért nem a megújuló energiaszektorban próbál érvényesülni. Az SMR tájékoztatása szerint a nagyjából két futballpálya méretű reaktorok egyenként 470 megawatt energiát tudnak majd előállítani, ami nagyjából 150 szélturbina teljesítényének felel meg. Ez a mennyiség egymillió háztartás áramigényét képes fedezni. A Rolls-Royce vezérigazgatója, Warren East úgy véli, a minireaktorok a kritikák ellenére valójában elősegítik a klímaváltozás elleni harcot, hiszen a tiszta nukleáris energiának köszönhetően egyre kevesebb fosszilis tüzelőanyagra lesz majd szükség. További előny, hogy míg egy hagyományos reaktor építése nagyjából 20 milliárd fontba kerül, addig egy SMR üzembe helyezése ennek tizedéből kivitelezhető.

Dr. Doug Parr, a Greenpeace vezető tudósa ennek ellenére úgy véli, hogy a megújuló energia az SMR-eknél is olcsóbb, ráadásul a Rolls-Royce egyelőre nem tudott felmutatni használható megoldást a radioaktív hulladék ártalmatlanítására. Továbbá nehezményezte, hogy a vállalat még egy prototípust sem tudott felmutatni, a kitűzött klímacélokat pedig nem 2050-re, hanem 2030-ig kellene megvalósítani.

A projekt látványterve ezen a linken megtekinthető.

Ne hagyd ki!