Egy férfi és egy nő a Sony Playstationjén játszik, fekete-fehér kontrollerekkel, kék fal előtt
A Sony fennállása egyik legdrágább akvizícióját ütötte nyélbe.


Éleződik a verseny

A közelmúltban bombaként robbant a hír, hogy a Microsoft a teljes játékipar eddigi legértékesebb felvásárlási folyamatát indította el: 68,7 milliárd dollárért, azaz nagyjából 21 640,5 milliárd forintért akarja bekebelezni az Activision Blizzard játékstúdiót. Perspektívába helyezve, hogy pontosan mekkora összegről is van szó: Magyarország GDP-jét 155 milliárd dollárra taksálják, ennek körülbelül a felét fizette ki a Microsoft a stúdióért.

A megállapodás igen örvendetes az Xbox rajongók számára. A konzolpiacon a Microsoft Xbox-a évek óta a Sony Playstation-je mögött kullog. Ennek részben az az oka, hogy a PS-re rengeteg exkluzív játékot ad ki a Sony, amelyek más platformokon nem érhetők el. Ilyen például a God of War, a Last of Us, vagy épp a Horizon Zero Dawn. Ezek olyan, nagysikerű játékok, amelyek kritikusan fontos szerepet játszanak a vásárlók döntésében, hogy melyik konzolt emeljék le a boltok polcairól. Az erőviszonyok azonban most megváltoztak. Az Activision jóvoltából olyan játékok kerültek a Microsoft birtokába, mint a Call of Duty, a Warcraft, a Tony Hawk, a Diablo, az Overwatch, a Spyro, a Hearthstone, a Guitar Hero, a Crash Bandicoot, a StarCraft és még sorolhatnánk. Sőt, még a világ egyik legnépszerűbb mobilos játéka, a Candy Crush is a csomag részét képezi.

És hogy mindez mit jelent? A Microsoft a világ harmadik legnagyobb forgalmú játékipari szereplőjévé vált a Sony és a kínai Tencent mögött.

A Sony is akcióba lendült

Nem érdemes finomkodni, a Sonynak fel kell kötnie a gatyát, ha versenyben akar maradni. A Microsoft-bejelentés hatására 13 százalékot zuhant a japán vállalat részvényárfolyama a tokiói tőzsdén, nagyjából 20 milliárd dollárral csökkent a cég piaci értéke. Érdekességképp megjegyezzük, hogy más stúdiók árfolyamára pozitívan hatottak a fejlemények: a Capcom és a Square Enix több mint 3,7 százalékkal erősödött.

Ahogy az várható volt, a Sony nem vacakolt sokáig, a napokban fontos lépést tett piaci pozíciója bebiztosítására. A japán techóriás bejelentette, 3,6 milliárd dollárért felvásárolja a Bungie nevű játékstúdiót. A Bungie nevéhez olyan ikonikus játékok fűződnek, mint a Halo széria, vagy a Destiny.

A Bungie igen fordulatos úton került a Sony technológiai esernyője alá. Korábban a Microsoft tulajdonában állt, 2007-ben azonban kivált a redmondi vállalatból. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy egyik legsikeresebb játékát, a Destiny-t az Activison Blizzard stúdió forgalmazta, ami hamarosan a Microsoft tulajdonába kerülhet.

A Sony lépése remekül példázza az iparági tendenciákat: a nagyobb cégek már nem elégednek meg a független stúdiók „bedolgozásával”, céljuk, hogy minél több tehetséges fejlesztőt magukhoz csábítsanak, az úttörő vállalatokat pedig bekebelezzék.

A Microsoft üzletpolitikája is beszédes, a cég az elmúlt években igazi játékstúdió-felvásárlási hullámot indított. A teljesség igénye nélkül a Mojang, az inXile, az Obsidian és a Bethesda sem tudott ellenállni a techóriás ajánlatának, ennek következtében a Minecraft, a Wasteland, a Bard's Tale, az Outer Worlds, a Fallout, az Elder Scrolls, a Dishonored és a Doom is a redmondi társaság birtokába került.

Az óriáscégek nem megalapozatlanul költik a dollármilliárdokat, a Newzoo adatelemző becslései szerint a globális játékpiac 180 milliárd dollárnyi bevételt generált 2021-ben, ez a szám 218 milliárdra nőhet 2024-ig.

The Conversation

Ne hagyd ki!