Az Activision Blizzard logója egy okostelefon képernyőjén, ami előtt két Xbox kontroller található
Bombaként robbant a hír, hogy a Microsoft hamarosan nyélbe üti a videójáték-ipar eddigi legnagyobb felvásárlási üzletét. A Sony árfolyama szinte azonnal megérezte a nagy bejelentést, amit természetesen a rajongók sem hagytak szó nélkül.


A Microsoft a napokban bejelentette, hogy 68,7 milliárd dollárért, átszámítva nagyjából 21 503 milliárd forintért felvásárolja az Activision Blizzard játékstúdiót. Amellett, hogy a játékipar eddigi legértékesebb akvizíciójának lehetünk tanúi, házon belül is rekordnak számít az ügylet, eddig ugyanis a LinkedIn 2016-os, 26,2 milliárd dolláros bekebelezése vitte a prímet. Perspektívába helyezve, hogy pontosan mekkora összegről is van szó: Magyarország GDP-jét 155 milliárd dollárra taksálják, ennek körülbelül a felét fizette ki a Microsoft a stúdióért.

M\u00e9m arr\u00f3l, hogy a Microsoft hamarosan a Ubisoftot is felv\u00e1s\u00e1rolhatja

Fotó: 9gag

A megállapodás igen örvendetes az Xbox rajongók számára. A konzolpiacon a Microsoft Xbox-a évek óta a Sony Playstation-je mögött kullog. Ennek részben az az oka, hogy a PS-re rengeteg exkluzív játékot ad ki a Sony, amelyek más platformokon nem érhetők el. Ilyen például a God of War, a Last of Us, vagy épp a Horizon Zero Dawn. Ezek olyan, nagysikerű játékok, amelyek kritikusan fontos szerepet játszanak a vásárlók döntésében, hogy melyik konzolt emeljék le a boltok polcairól. Az erőviszonyok azonban most megváltoztak. Az Activision jóvoltából olyan játékok kerültek a Microsoft birtokába, mint a Call of Duty, a Warcraft, a Tony Hawk, a Diablo, az Overwatch, a Spyro, a Hearthstone, a Guitar Hero, a Crash Bandicoot, a StarCraft és még sorolhatnánk. Sőt, még a világ egyik legnépszerűbb mobilos játéka, a Candy Crush is a csomag részét képezi.

És hogy mindez mit jelent? A Microsoft a világ harmadik legnagyobb forgalmú játékipari szereplőjévé vált a Sony és a kínai Tencent mögött.

M\u00e9m a Sony egyeduralm\u00e1r\u00f3l

Fotó: 9gag

Nem érdemes finomkodni, a Sonynak fel kell kötnie a gatyát, ha versenyben akar maradni. A bejelentés hatására eddig 13 százalékot zuhant a japán vállalat részvényárfolyama a tokiói tőzsdén, nagyjából 20 milliárd dollárral csökkent a cég piaci értéke. Érdekes azonban, hogy más stúdiók árfolyamára pozitívan hatottak a fejlemények: a Capcom és a Square Enix több mint 3,7 százalékkal erősödött.

P\u00f3kemberes m\u00e9m a felv\u00e1s\u00e1rl\u00e1sr\u00f3l a P\u00f3kember c\u00edm\u0171 filmb\u0151l

Fotó: 9gag

A Microsoft hosszú távon tervez az Activisionnal, Satya Nadella vezérigazgató a metaverzum meghódításának kulcsát látja a stúdióban:

Napjainkban a videójátékok a szórakoztatóipar legdinamikusabb és legizgalmasabb kategóriáját képviselik minden platformon, és kulcsszerepet fognak játszani a metaverzum platformok fejlesztésében.

Egy interjúban az Activision vezérigazgatója, Bobby Kotick kifejtette, hogy akkor bólintott rá az üzletre, mikor rájött, hogy a Microsoft olyan technológiával rendelkezik, amely az Activisiont vezető pozícióba katapultálhatja a metaverzum felépítéséért folyó versenyben.

M\u00e9m a Nintendo reakci\u00f3j\u00e1r\u00f3l

Fotó: 9gag

A csaknem 2 évtizedes pályafutása során az Xbox konzolok eladásai soha nem voltak jövedelmezők a Microsoft számára, de mint azt a friss „bevásárlás” is jelzi, bőven van mit kisajtolni a konzolokból. A negatív eredmények mögött megfontolt üzleti döntések állnak, amelyek végső soron nagyobb jövedelmet eredményeznek.

A képlet valójában nagyon egyszerű. A Microsoft veszteségesen, áron alul adja el a konzolokat, hogy minél több vásárló döntsön az Xbox mellett. Az igazi bevétele a játékok, a kiegészítők (például joystick-ok), és a digitális szolgáltatások értékesítéséből származik.

A cég 30 százalékos profitot könyvelhet el minden egyes játékeladásból. Ez a 30 százalék az elmúlt évek során teljesen „standard mértékegységgé" vált, a legtöbb játékipari szereplő hasonló számokkal dolgozik. Például az Apple is ennyit csíp le az AppStore-ban értékesített játékok bevételeiből.

A játékportfólió bővülésével minden bizonnyal hamar meg fog térülni a közel 70 milliárdos befektetés.

Leonardo Dicaprios m\u00e9m a felv\u00e1s\u00e1rl\u00e1sr\u00f3l

Fotó: 9gag

A Microsoft az elmúlt években igazi játékstúdió-felvásárlási hullámot indított. A teljesség igénye nélkül a Mojang, az inXile, az Obsidian és a Bethesda sem tudott ellenállni a techóriás ajánlatának, ennek következtében a Minecraft, a Wasteland, a Bard's Tale, az Outer Worlds, a Fallout, az Elder Scrolls, a Dishonored és a Doom is birtokába került.

Thanos-m\u00e9m az Xbox Microsoft st\u00fadi\u00f3felv\u00e1s\u00e1rl\u00e1sair\u00f3l

Fotó: 9gag

A vállalat nem meglapozatlanul költi a dollármilliárdokat, a Newzoo adatelemző becslései szerint a globális játékpiac 180 milliárd dollárnyi bevételt generált 2021-ben, ez a szám 218 milliárdra nőhet 2024-ig. A Microsoft tájékoztatása szerint a megállapodást a 2023-as költségvetési időszakban tervezi véglegesíteni. Az amerikai szabályozó hatóságok azonban jelezték, hogy sokkal agresszívebbek lesznek a nagy felvásárlások értékelésében, különösen a technológiai ágazatban, így van esély arra, hogy megvétózzák az üzletet.

Amíg a döntés megszületik, élvezzük a mémeket!

The Conversation

Ne hagyd ki!