Starbucks kávélánc visszaesés
Fellázadtak a Starbucks-os baristák a tarthatatlan körülmények miatt

Nem ízlik a kávé? Bajban a Starbucks

Új vezérigazgatóval próbál visszatérni a növekedési pályára a Starbucks kávézólánc. A fogyasztók egy része ugyanis elfordult tőlük: drága a kávé, hosszú a várakozási idő.


Brian Niccol három éven belül a negyedik vezérigazgató a Starbucksnál, évi 113 millió dollárt (több mint 40 milliárd forint) fog keresni, ha hozza az elvárt számokat. Éves fizetése 75 százalékkal lesz magasabb elődjéénél- írja a Telex. A súlyos pénzek oka, hogy a Starbuck bajban van és aki növekvő pályára állítja, azt busásan megfizetik


Amerikában 2 százalékkal csökkent a bevétel éves alapon annak ellenére, hogy az átlagos rendelés 4 százalékkal került többe.

Ár, lassú kiszolgálás

A probléma egyik forrása a hosszú várakozási idő. A Starbucks app adataiból kitűnik, hogy megnőtt a be nem fejezett rendelések száma, vagyis a fogyasztók sokasága egyszerűen nem nyomott rá a rendelés gombra, amikor meglátta a kiszolgálás becsült idejét. Egy másik felmérés szerint 2022-ben a válaszadók 16 százaléka mondta, hogy nő a várakozási idő, míg 2024-ben viszont már 24,9 százalékuk.



A másik ok az ár. Az elmúlt két évben összesen átlagosan 13 százalékkal nőttek a fogyasztói árak az USA-ban, ami miatt sok korábbi fogyasztó elgondolkodott azon, megéri-e neki 4-5-6 dollárt kifizetni egy kávéért.



A kevésbé árérzékeny vásárlók pedig nem feltétlen a tömeges élményt és tömegterméket keresik. A kávézópiac nagy részét már az USA-ban is kisvállalkozások és kisebb láncok teszik ki, amelyek folyamatosan tudnak újítani, és nagyon gyorsan tudnak reagálni a változó fogyasztói igényekre.

Kína, Gáza és a szakszervezetek

Az Egyesült Államokon kívül a Starbucks másik legfontosabb piaca Kína, ahol egy év alatt 14 százalékkal estek vissza az eladásaik. Ez a CNBC elemzése szerint egy erős, a termékeket olcsóbban adó konkurens, a Luckin számlájára írható.



Betett a gázai háború és egy netre kikerült hamisított levél is a láncnak, amelyben egy Starbucks-tulajdonos a bevétel egy részét az izraeli hadseregnek utalta volna. Erre a valótlan levélre pedig a palesztinpárti fogyasztók Starbucks-bojkottja lett a válasz.


A munkát a szakszervezetekkel folytatott harc is hátráltatja. A cég szakszervezet-ellenességéről korábban itt írtunk.


A Telex megjegyzi, az Opten adatai szerint a magyar piacon nem érződik a visszaesés. A Starbucks mögött álló Amrest Vendéglátó Kft. és Amrest Kávézó Kft. bevétele és nyeresége is folyamatosan nő, öt év alatt megduplázódott.


Ne hagyd ki!