Kilátástalan területek a fuvarozásban
A különjárati tevékenységkörben - elsősorban az idegenforgalomban és a diákszállításban - a fuvarozó szektor rendkívül rossz helyzetéről számolt be Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára az InfoRádiónak. A szakember szerint alig van igény csoportos utazásra (kivételt képez a munkásutaztatás), az ukrajnai háború miatt pedig nagyon drága az üzemanyag, valamint a munkaerőhiány is sújtja az ágazatot.
Hogyha elindulna az idegenforgalom, nagyon nagy bajban lenne ez a szakmacsoport, mert nem tudna kiállni a szolgáltatást elvégezni. Ez azért is súlyos helyzet, mert ellentétben az árufuvarozással, ahol szigorú szabályok szabályozzák, hogyha egy külföldi vállalkozás Magyarországon tevékenységet végez a járművével, autóbuszok esetében nincs ilyen korlátozás, tehát a szolgáltatást igénybe vevő hogyha nem talál a magyar piacon szolgáltatót, akkor minden különösebb következmény nélkül fordulhat egy másik országbéli vállalkozáshoz
– fejtette ki Dittel Gábor.
Nem az üzemanyagár a legnagyobb probléma
Igencsak megdrágult az üzemagyag, de ezt a szekértő szerint kompenzálhatja egy 20 százalékos fuvardíjemelés. Ettől nagyobb kihívást jelent az érintett cégek számára a gépjárművezetők hiánya.
Jól működött 2016 és 2020 között az a tevékenység, amit az Országos Képzési Jegyzékbe, köznapi nevén az OKJ-ba beillesztett, szakképzést nyújtó tehergépkocsi- vagy autóbuszvezetői képzés volt. Ez egy államilag finanszírozott felnőttképzés volt. Általunk ismeretlen oknál fogva ez 2021 elejétől nincs, sajnálatos módon kikerült a képzési körből. Fönntartjuk a kapcsolatot a kormányzattal és mindent megteszünk annak érdekében, hogy ez a területet ne lehetetlenüljön el, legyenek olyan magyar vállalkozások, melyek ezeket a szolgáltatásokat biztonsággal és magas színvonalon el tudják végezni
- mondta az ügyvezető főtitkár.
A NiT Hungary adatai szerint a szervezetük tagjainak a száma 15 százalékkal csökkent 2020 óta, az üzemben tartott járműállományok pedig 17 százalékkal apadtak. Jelenleg a szakértő azzal kalkulál, hogy a turizmusban érdekelt buszos cégek 30 százaléka eltűnhet, valamint az öregebb buszokat is kivonják a forgalomból. A sofőrök egy része sem tér vissza szívesen a szektorba annak bizonytalansága miatt. Számításaik szerint jelenleg Magyarországon a közúti fuvarozásban 130 ezer járművezetőre lenne szükség, azonban a pozíciók 25-30 százaléka üresen áll.
Álomfizetésért sem találni elég kamionsofőrt
Korábban EBBEN a cikkünkben írtunk arról, hogy sofőrgondokkal küzd a hazai kamionos fuvarozás is. 800 ezer forintos nettó fizetés alatt már nehéz megbízható, gyakorlott kamionsofőrt találni. Hatalmas a fluktuáció, a gépkocsivezetők kisebb probléma miatt is könnyen váltanak munkahelyet, hiszen rengeteg a meghirdetett állás. A nyugdíjba vonuló, vagy a pályát otthagyó sofőrök helyére pedig alig jönnek újak. Az ágazat megrendelései viszont óriásiak.
Jelenleg sok olyan hazai vállalat van, amely telephelyein 5-10 kamion áll, mivel nincs, aki vezesse azokat. Ez a helyzet pedig komoly zavarokat okozhat az ellátási láncokban.
A szakmai szervezetek szerint hiányzik a sofőrök megfelelő szakképzése is, hiszen a feladatuk nem csak a jármű kormányzása. Sok az adminisztrációs kötelességük, valamint ismerniük kell a rakodási műveleteket és a közlekedési viszonyokat. Mire valaki ezekbe belejön, akár fél év is eltelhet. A helyzet kezelése miatt az érdekképviselet állami szerepvállalásban és a képzési rendszer felülvizsgálatában bízik.