Egyre drágább repülőjegyek és káosz jellemzi az európai légiközlekedést

Elszálltak az üzemanyagárak, ami miatt növekedni fog a repülőjegyek árszintje is. A légiközlekedést különadók is sújtják Magyarországon, ami szintén pumpálhatja az utasszállítás költségét. Mindezek mellett repülőtéri káosz is nehezíti a szektor helyzetét szerte Európában.


A drága üzemanyagot megérzi a légiközlekedés is

Kétségtelenül drágább lesz a repülés az utazók számára. (…) Elkerülhetetlen, hogy az olaj magas árát végül drágább repülőjegyeken keresztül fizettessék meg az utasokkal a légitársaságok

nyilatkozta Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) főigazgatóját a BBC-nek.

A British Airways korábbi vezetője elmondta, hogy a nyár végére emelkedhet meg a repülőjegyek árszintje a mostani költségekhez képest.

A szakember a Heathrow repülőtér protokollját is bírálta. Szerinte nem megfelelően készültek fel a munkaerőhiány miatt kialakult fennakadásokra, például a járattörlésekre. Ennek az utasok isszák meg a levét, egyebek mellett azért is, mert nincsenek megfelelően tájékoztatva.

Walsh szerint azonban nem az üzemanyagárak elszállása és az egyébként is kiugróan magas infláció a legnagyobb problémája a szektornak, hanem a jelenlegi személyzet elégedetlensége, ami ugyancsak a nem megfelelő alkalmazotti létszámra vezethető vissza.

Viszont ennek ellenére sem hibáztatja magát a szakember amiatt, mert a koronavírus-járvány alatt csökkentette a British Airways csapatának a létszámát.

Magyar különadó

Magyarországon nem csak az üzemanyagárak elszállása okozhatja a repülőjegyek drágulását. A légitársaságokra ugyanis különadót rótt ki a közelmúltban a kormány, amelyet a repülőtéri földi kiszolgálást végző cégeknek kell beszedniük. A hozzájárulást a belföldről induló utasokra kell megfizetni, a tranzitutasokra vonatkozóan.

Utasonként 3900 forintot kell fizetni, ha az utas végső úti célja az Európai Unió, Nagy-Britannia, Észak-Írország, valamint Albánia, Andorra, Bosznia-Hercegovina, Észak-Macedónia, Izland, Koszovó, Liechtenstein, Moldova, Monaco, Montenegró, Norvégia, San Marino, Svájc, Szerbia és Ukrajna.

Végső úti céllal más országokba repülő utasonként 9750 forint a hozzájárulás mértéke.

Budapestet is elérte az európai reptérkáosz

A napokban írtunk arról is, hogy késések, járattörlések, kígyózó sorok, munkaerőhiány és sztrájkok jellemzik Európa nagyobb reptereit. A Liszt Ferenc Repülőtér még bírja a strapát, azonban a nemzetközi problémák megnehezítik a Budapestre utazók életét is.

Az európai reptereken tapasztalható fennakadások miatt például nyolc Budapestre érkező járat csúszott össze néhány hete vasárnap, ezek közül öt több mint egyórás késéssel érkezett meg Ferihegyre. A kialakult helyzet nagy nyomás alá helyezte a földi személyzetet, így a járatok kiszolgálását nem sikerült a szokásos időn belül lebonyolítani. A reptéri alkalmazottak hazamentek, 150-200 utas nem kapta meg a feladott csomagját, ezért kénytelenek voltak a Liszt Ferencen éjszakázni.

Hasonló hírek érkeztek egyebek mellett Londonból a Heathrow és a Gatwick repülőtérről, ahol az üzemeltetők azért csökkentették a járatok számát, mert nem volt elég személyzet. Hasonló lépéseket tett a Lufthansa is, amely a múlt héten közölte, hogy a korábban bejelentett 900 mellett további 2200 járatot töröl Európában. Mindezek mellett sztrájkok is nehezítik a nagyobb európai repterek működését. A problémákat elősorban munkaerőhiánnyal és sztrájkokkal magyarázzák az érintett cégek.

Budapest tartja magát

A Budapest Airport szerint a káosz a kisebb repülőtereket, köztük a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret kevésbé érinti. Az Európa más repülőterein tapasztalható fennakadások azonban hatással lehetnek a budapesti folyamatokra, ezért számítani kell néhány perc késésre a járatok indulásakor Ferihegyen is.

A repülőtéren nem az utasok összlétszáma, hanem a forgalmi csúcsok kezelése jelenthet problémát, amikor rövid időn belül sok gép indul, illetve érkezik. A magyar fővárosban ez jellemzően a kora reggeli, a déli, illetve az esti órákat jelenti.


The Conversation

Ne hagyd ki!