Most nem a nevükbe kötöttek bele

A Csíki Sör Manufaktúra számolt be róla, hogy a román hatóságok leállíttatták számos sörük és a Csíki Csipsz gyártását és értékesítését.


Ismét betiltották a Csíki Sört és Csipszet

A székelyföldi sörfőzde Facebook oldalán jelentette be, hogy a román hatóságok összesen 33 Csíki Sör és Csipsz gyártását és forgalmazását állíttatták le, mivel a termékek csomagolásán a gyártás helyeként Székelyföldet nevezték meg Románia helyett.

A döntés ellen a sör- és a chipsgyártó cég is fellebbez, továbbá közölte, hogy nem állítja le sem az üzemeit, sem pedig az értékesítést.

Elhúzódó „sörháború”

Nem ez az első, a Csíki sör körül kialakult vita. A márka 2014-ben jelent meg a piacon Igazi Csíki Sör néven. Ezzel először a hollandiai központú Heinekennek akadt problémája, amelynek a romániai leányvállalata azonnal beperelte a céget „szellemi tulajdon megsértése, szabálytalan konkurencia és tisztességtelen kereskedelmi tevékenység” miatt. Okot erre az szolgáltatott, hogy nekik is volt egy a Ciuc Premium sörük, amelyet szintén csíki sörként emlegettek, mivel a Ciruc jelentése magyarul Csík és Csíkszeredán gyártották – írja korábbi cikkében az Index.

A román táblabíróság a perben a Heinekennek adott igazat, mivel szerintük is összetéveszthető a két sör, valamint a nevükön kívül a címkéjük is hasonló.

2017-ben sikerült megállapodnia a két vállalatnak. A megegyezés értelmében továbbra is használhatják a Ciuc és a Csíki Sör márkaneveket. A Csíki Sör Manufaktúrának azonban el kellett hagynia az „Igazi” megnevezést. Onnantól Tiltott Csíki Sör néven folytatta tovább a kereskedelmet.

Aggódnak a nagyüzemi sörgyártók: kevesebb sör fogy idehaza

Néhány napja írtunk arról, hogy Magyarországon az öt legnagyobb hazai sörgyártó 1,6 millió hektoliter sört termelt az idei év első harmadában, ami 8 százalékkal kevesebb, mint 2019 azonos időszakában volt, amikor még nem érintette a koronavírus az országot, és nem voltak lezárások. A szakemberek nem is számítanak rá, hogy az idei teljesítményük el fogja érni a járvány előtti szintet.

A hordós sörök forgalma ráadásul csupán 77 százaléka volt a pandémia előttinek, ami jól mutatja a vendéglátás idei teljesítményét.

A szuperprémium és prémium sörök piaca ezzel szemben 20-30 százalékkal növekedett az első hónapokban a tavalyi bázishoz képest. Az utóbbi kategória ráadásul a teljes forgalmuk 30 százalékát adta. Továbbá az alkoholmentes sörök eladása is kétszámjegyű növekedést mutatott a vizsgált időszakban, és jelenleg a sörpiac 5 százalékát fedi le.

Megemlítendő, hogy jelentősen drágult a sörök alapanyaga, az energia, a szállítás és a munkaerő is az elmúlt hónapokban. Azonban a németországihoz hasonló sörösüveghiánytól nem tartanak, mert a hazai sörforgalmazás szerkezete eltér az ottanitól. Magyarországon az újratölthető üvegeket szinte csak a vendéglátás használja, az üres palackok pedig rendre visszakerülnek a gyártókhoz.

The Conversation

Ne hagyd ki!