Ötödével emelkedett az Aldi és a Lidl forgalma néhány hónap alatt az Egyesült Királyságban. A német diszkontláncok rájöttek, hogy a vásárlóik szívesen megveszik a teljes értékű, azonban szépséghibás zöldségeiket és gyümölcseiket, ha azzal pénzt spórolhatnak meg.
Elszállt az infláció a briteknél is
13,9 százalék az élelmiszer-infláció az Egyesült Királyságban egy év alatt, ami a Kantar 14 éve kezdődő méréseinek a legmagasabb értéke. Azonban a dinamikus drágulás ellenére nőtt a lakossági élelmiszer-értékesítés a piackutató szerint: például az október másodikáig tartó 12 hétben 4,8 százalékkal – írja a Napi.
A kutatók a jelenséget azzal magyarázzák, hogy a vásárlók keresik a módját, hogy olcsóbban jussanak a termékekhez. Ezért egyre többen fordulnak a wonky vega árucikkekhez. Ezek a szépséghibás, azonban teljes értékű zöldségek és gyümölcsök olcsóbbak, mint a szemrevalóbbak, a kedvezményes értékesítésükkel pedig az élelmiszer-hulladék mennyiségét is csökkentik az üzletek.
A fogyasztók keresik ezeket a termékeket, amelyekből köztudottam bőséges a kínálat a brit Aldikban és Lidl-ökben. A két német diszkontlánc forgalma emiatt nagyot ugrott az elmúlt öt hónapban. Az előbbi 20,7 százalékos forgalomnövekedést ért el az említett időszakban, piaci részesedése pedig 8 százalékról 9,3-ra nőtt. Az utóbbi ennél is nagyobbat lépett előre, így a legnagyobbat növekvő élelmiszer-üzletlánc volt ezen idő alatt az Egyesült Királyságban: 20,9 százalékos bővülés mellett 6 százalékról 7,1-re ugrott a szelete a piacból.
A wonky vegához hasonló termékekkel időközben a brit Tesco és a Morrisont is előállt. Emellett arról számoltak be a szigetország szupermarketei, hogy a szépséghibás árucikkeik mellett néhány hónapja több mint 8 százalékkal emelkedett az ár-érték arányban kedvezőbb sajátmárkás termékeik kereslete is.
26 éves inflációs rekord Magyarországon
Arról is írtunk, hogy hazánkban idén szeptemberben a fogyasztói árak átlagosan 20,1 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Az említett időszakban a háztartási energia és az élelmiszerek ára emelkedett a leginkább. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 4,1 százalékkal nőttek.
12 hónap alatt, tavaly szeptemberhez viszonyítva az élelmiszerek ára 35,2 százalékkal emelkedett. Ezen belül leginkább
- a kenyér (76,2%),
- a sajt (68,0%),
- a tejtermékek,
- valamint a vaj és vajkrém (66,3%),
- a margarin (61,2%),
- a száraztészta (60,2%),
- és a tojás (53,7%) drágult.
Átlag alatti mértékben,
- 22,4%-kal nőtt a sertéshús,
- 9,1%-kal a csokoládé, kakaó,
- 10,9%-kal a cukor,
- 5,0%-kal az étolaj ára.