Hiába nyitottak ki a vendéglátóhelyek, a vállalkozások egyszerűen nem tudnak elég dolgozót toborozni. A világban sokan megelégelték a helyzetet, és inkább robotokkal helyettesítették a hiányzó alkalmazottakat.
Rendkívül nehéz évet tudhat maga mögött a vendéglátóipar. A koronavírus-járvány következményeit nemcsak a vállalkozások, hanem az alkalmazottak is megsínylették. Hónapokig várták a kétségbeesett piaci szereplők, hogy mikor térhetnek vissza a régi életükhöz. Aztán elérkeztek a várva-várt enyhítések. Természetesen aki csak tehette, kinyitott. A gond az, hogy nincs elég munkaerő a piacon.
Az Indeed legfrissebb elemzése szerint a munkakeresők 90 százaléka egyáltalán nem kapkodja el az álláskeresést. Sokan továbbra is tartanak a vírustól, mások elvannak a tartalékaikból, de olyanok is akadnak, akik egyelőre segélyen élve várják a testhezállóbb és jobb álláslehetőségeket. Emiatt óriási munkaerő-hiány alakult ki, ami leginkább a vendéglátóipari szereplőket sújtja. Egyebek között a McDonald's is beszámolt róla, hogy hónapok óta nehézséget okoz az alkalmazottak toborzása. A leleményesebb (és vagyonosabb) vállalkozások nem sajnáltatták sokáig magukat. Sokan a technológiához fordultak.
Veszélyben a munkahelyek
A munkaerő-hiányban szenvedő vállalatok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a folyamatok automatizálására. Gondoljunk csak bele, például hazánkban is egyre több Mekiben találkozhatunk rendelésfelvevő érintőképernyős egységekkel. A Mekihez hasonló vállalatok régóta azon dolgoznak, hogy az alacsony bérsávba eső munkaköröket automatizált technológiai megoldásokkal helyettesítsék.
A technológia fejlődésével a lehetőségek tárháza is egyre bővül. Egyes éttermekben már QR-kódokkal látják el az étlapokat, így a pincéreknek nem kell kimenniük a vendégekhez, akik egyszerűen beszkennelhetik a kódot, és így leadhatják rendeléseiket az étteremnek. Ez például egy remek lehetőség azoknak az éttermeknek, amelyek alacsony létszámmal üzemelnek. Vannak olyan éttermek, ahol már a fizetés is automatizálták. A Meki pedig nemrégiben számos éttermében tesztüzembe helyezte az automata McDrive rendelésfelvő rendszerét.
A technológiai fejlesztés előnyei egyértelműen kimutathatók. Az automatizált megoldások egyszeri befektetést igényelnek, növelik a teljesítményt, és ráadásul fizetést, bónuszokat és szabadságot sem igényelnek. Azt már mondanunk sem kell, hogy a betegségek sem döntik le a lábukról a robotokat. A gazdasági adatok arra utalnak, hogy az automatizálásra való áttérés hónapok óta zajlik. Az érintett szektorok teljesítőképessége 5,4 százalékkal nőtt 2021 első három hónapjában. Ilyen mértékű növekedésre 20 éve nem volt példa. Mivel az újranyitás után sok étterem kevesebb alkalmazottal üzemel, így logikus következtetésnek tűnik, hogy a pandémia alatt bevezetett technológiai vívmányok állnak a növekedés mögött.
Van-e ok az aggodalomra?
Sokan attól tartanak, hogy az egyre nagyobb teret nyerő automatizáció idővel rengeteg munkahelyet eltöröli, aminek következtében óriási elbocsátások várhatók. Alapvetően a nagyobb piaci szereplők nem os cáfolják ezeket a felvetéseket. Noah Smith gazdasági elemző szerint viszont nem olyan nagy a probléma, mint amilyennek első ránézésre tűnik. Azzal példálózott, hogy az Ipari Forradalom idején is hasonló félelmekkel küzdöttek az emberek. Abban igazuk volt, hogy rengeteg munkakör szerepét átvették a gépek, de ezáltal sokkal jobb és kényelmesebb lett a világunk. Noah Smith úgy véli, hasonló következményei lesznek korunk automatizálásának is. Ha idővel megszűnnek az alacsony bérsávú munkahelyek, akkor a megmaradt helyeken nagyobb fizetésekre pályázhatnak az álláskeresők. Továbbá új munkakörök is megjelennek a piacon. A nagyobb keresetek pedig megnövelik a gazdasági aktivitást is. Ahogy mondta a szakember, a technológia célja az, hogy jobbá tegye az életünket, nem pedig az, hogy nyomorba taszítson.