A számokból úgy tűnik a gépforgalmazóknak 2022 jó évet zárnak.
Umenhoffer Péter: Valóban így van, nem lehet okunk panaszra, a digitalizációs pályázat ebben sokat segített és a lendület ki fog tartani még 2023 elején. Talán nem lesz ennyire erős, de a jövőbe fektetés továbbra is jellemző a gazdákra, így a fejlesztések nem állnak meg.
Ez egy nehéz év volt a mezőgazdaságnak, de a gazdaság minden szereplőjének. Önök hogyan készülnek: tartalékolnak, vagy előre menekülnek?
U.P.: Mi is látjuk, hogy a jó árú inputanyagoknak vége és ez mekkora nehézséget okoz. De a mi szektorunk biztosnak mondható és ezt a dolgozóinknak is mindig igyekszünk megmutatni. Hiszen ők a legnagyobb értékek a cégben. Látjuk máshol a nehézségeket, de mi a beruházásainkkal is mutatjuk, hogy mennyire bízunk a szektorban. November 29-én új telephelyet adtunk át Felsőzsolcán, valamint Baján új mobilműhelyet december elején. Ezek a beruházások részben szükségszerűek, az új gépek egyszerűen nem fértek be, valamint a munkakörülmények javítása miatt is fontos volt. És persze így a partnereinket is modern és színvonalas körülmények között tudjuk kiszolgálni. Szóval igen, előre menekülünk, mert aki most megáll, vagy elkezd csüggedni, az könnyen bajba kerülhet.
A modern, precíziós gépek használata egyre bonyolultabb és sokszor hallottam már a gazdáktól, hogy nem használják ki a bennük rejlő lehetőséget. Hogyan lehet ezt feloldani?
U.P.: Szolgáltatási csomagot kell értékesíteni, mi is folyamatosan képezzük az ügyfeleinket. De én úgy látom, hogy a gazdák már elég jól elindultak ebbe az irányba. Előre terveznek és gondolkoznak és nem kiadásként, hanem befektetésként tekintenek a gépparkfejlesztésre. Talán nem meglepő, ha azt mondom, hogy olcsóbb nem lesz az a gép, ezért nem érdemes halogatni a vásárlást. Igazán nagy akciókra nem lehet számítani, de az alkatrészbeszerzésben vagy szervizelésben teljes csomagot érdemes választani, amelyeket az Axiál kínál. És talán egy jó tanács még ehhez. Ne a szezon előtt egy héttel kezdjünk gondolkozni a gépek szervizelésén, mert bár mindent megteszünk, véges a kapacitásunk.
A mezőgépeknél is akadozik az ellátási lánc, ami a személygépkocsiknál jellemző?
Igen, gyakorlatilag ugyanaz látszik, mint az autóiparban. Ez szerintem 2024-re áll teljesen helyre, de 2025-re közepére már biztosan. Hosszabb az átfutási idő, de a megrendelt gépeket mindenki megkapja természetesen.
Az Axiál hogyan reagált a munkavállalóinál jelentkező egyre magasabb megélhetési költségekre?
Nagyon fontos, hogy a munkavállalóinkban tartsuk a lelket és megteremtsük a biztos hátteret. Ez néha rendkívüli intezkedésekben érhető tetten, a rezsiemelkedés után egyszeri 200 ezer forintos támogatást kapott minden munkavállalónk. Az, hogy emberközpontú cég, jól mutatja, hogy 880-an dolgoznak az Axiálnál és minimális, messze az országos átlag alatt van a fluktuáció. De ha már rezsi: telephelyi versenyt hirdettünk és díjazzuk, ha tudnak spórolni az energiával. Ez csak egy kis odafigyelés, nem arról van szó, hogy például fagyoskodniuk kell. És vállalati szinten is igyekszünk csökkenteni az ökológiai lábnyomunkat, megújuló energiába fektetünk, egyre több céges villanyautónk van és ezt a flottát tovább bővítjük. Felelősségünk van, mert ezt a földet még az unokáinknak is élveznie kell.
Bár mint említette, alacsony a fluktuáció, új szakemberekre mindig szükség van. Erre hogyan készülnek?
Nagyon sok jótékonysági akciója van az Axiálnak, de a legfontosabb program számomra a jövő agrárszakembereinek képzése, melyet mi kiváló módon tudunk végezni. Azt gondolom, hogy a világban lévő problémák rövid időn belül meg fognak oldódni. A generációváltás kérdése viszont nem ilyen rövid távú. Évente 100 feletti gyakornok dolgozik nálunk, és célünk, hogy a fiatalokkal megszereztessük ezt a szakmát. Az egyszeri segélyek is fontosak, de a jótékonyság mellett a Legyél Te is mezőgépész program több ennél, ebben valóban a jövőért dolgozuk.