Tízből hét magyar azt válaszolta, hogy élelmiszer vásárlásánál fontosabb az ár a minőségnél. Zöldséget már nem a piacon, hanem a diszkontokban veszünk. Turcsán Tünde, a CPS GfK-YouGov ügyvezető igazgatója 4000 magyar háztartástól kapott adatok alapján adott képet a magyarok fogyasztási trendjeiről egy szakmai konferencián.
A felmérésükben 70% azt jelölte meg, hogy nem azt veszi, amit szeretne, hanem, ami szükséges, az EU átlagban ez az arány 60%. Nálunk valamivel jobban figyelünk az árra (69%-nál ez fontosabb, mint a minőség), az EU átlag valamivel többet megengedhet magának. A kérdésre, hogy a következő 6 hónapban mi vezérli őket a vásárlásnál, a válaszadók 63%-a azt mondta, hogy ellenőrizni fogja az árakat, még tudatosabb lesz, szinte ugyanennyien keresni/várni fogják az akciókat, és kevesebbet akarnak pazarolni - idézi a szakember előadását a Magyar Mezőgazdaság.
Tavaly 255 alkalommal voltak boltban a megkérdezettek. A vásárlásonkénti költés 4,3%-kal 5268 forintra nőtt, azaz meghaladta a 3,7%-os inflációt. Az akcióban vásárlás értéke már a teljes forgalom 32% -a, az utóbbi két évben 5%-kal megugrott.
A háztartások teljes költéséből 11-12%-ot tesznek ki a zöldségek-gyümölcsök, ez szinte megegyezik a tejtermékekével. Csaknem 10% az aránya a feldolgozott húsoknak, 8-9 a pékárunak és a friss húsoknak.
Zöldséget már nem piacról
A zöldség-gyümölcs forgalom 47%-át a diszkontláncok adták 2024-ben, ez 15%-os növekedés 2019 óta. A zöldségforgalomból mennyiségben a Lidl áll az első helyen (26%), azt a Penny követi (12,8%), majd a Tesco (11%), az Aldi és a Spar hozzávetőleg 9-9%-kal. Ezekhez képest a zöldségesek és piacok részesedése 11%, és amíg az összes diszkontnál nőtt a mennyiségi és értékbeli forgalom, a piacokon 15%-kal csökkent.
A háztartások FMCG költésében a zöldségek 7%-kal részesedtek tavaly, azon belül pedig értékben a burgonya aránya a legnagyobb (16%), azt követi a paradicsom (csaknem 15%), paprika (12%), sárgarépa (4,6%) és a vöröshagyma (4,5%).
Így vásárolunk
A háztartások 66%-a még mindig imád vásárolni, azt élvezetnek tekinti. Több mint fele készít bevásárló listát, közel 40% szeret újdonságokat kipróbálni, több mint 60% átnézi a boltok kínálatát szórólapokon, és tájékozódik az árakról. 40%-a az interneten is szerez infókat, 55% összehasonlítja a különböző márkák termékeit, hogy megtudja, hol a legelőnyösebb a vásárlás, és csak 50% gondolja, hogy nincs nagy különbség a saját kiskereskedelmi és a márkázott termék között - mondta el Turcsán Tünde.