Sikeresen debütált szeptember elsején a qvik néven elindított új hazai elektronikus fizetési rendszer, amely a 2020-ban bevezetett AFR-en alapszik, és amelyben minden banki mobilalkalmazásnak képesnek kell lennie a qvik QR-kód, deeplink-es és NFC-s tranzakciók végrehajtására. Interjú Czimer Gergellyel, a Raiffeisen Bank Vállalati digitális és fizetési megoldások területének vezetőjével.
Mik az első hónap tapasztalatai?
A Raiffeisen Bank Magyarországon az elsők között vezette be a mobilbankjába a QR-kódos és a fizetési kérelmes átutalásokat, így leginkább a mögöttes rendszereinket készítettük fel és fejlesztettük tovább, a törvényi megfelelőség tükrében, hogy a szeptemberi indulás gördülékenyen és zökkenőmentesen történhessen meg. Így az első tapasztalatokat már közvetlenül az indulás utáni másodpercekben, megszerezhettük, hiszen egy éttermi szolgáltató ügyfelünkkel közösen vártuk ezt a pillanatot, és a rendszer indulását követő pillanatokban végre is hajtottuk talán az első qvik QR-kódos fizetést. A tapasztalatunk, hogy gyors, kényelmes, egyszerű.
Mit jelent az újítás a vásárlók, és mit a kereskedők szempontjából?
Azokat a fizetési helyzeteket, ahol korábban készpénzt, bankkártyát, vagy sárga csekket használtak, mostantól mind meg lehet oldani pár érintéssel, teljesen digitálisan. Mind a vásárlóknak, mind a kereskedőknek egy gyors, kényelmes alternatívát nyújt. vásárlók mobilbanki alkalmazásukban csupán egy QR-kód beolvasásával, pár érintéssel ki tudják fizetni a közüzemi számláikat, egy webshopos vásárlást, vagy a hétvégi nagybevásárlást.A kiskereskedőknek előny lehet, hogy nem feltétlenül kell POS terminálokat vásárolniuk és telepíteniük, csupán egy AFR 2.0 képes eszközzel, pl. a Raiffeisen Scan&Go alkalmazással kell rendelkezniük. A tranzakció teljesüléséről a kereskedő azonnal visszajelzést kap, valamint a számláján pár másodperc alatt jóváíródik a vásárlás összege. Nagyobb forgalmú kereskedők a kasszaszoftverbe is tudják integrálni a qvik megoldást.
Hogyan, miben változik a fizetés ettől a változástól? Jobb, gyorsabb, kényelmesebb vagy biztonságosabb lesz?
Talán a leggyorsabb és leginkább szembetűnő hatása a qvik-nek az online vásárlásokban lesz észrevehető. A webshopok, online árusok oldalain nem kell szenzitív információkat, bankkártya adatokat megadni, egyszerűen csak leolvassa a vevő a kereskedő által generált QR-kódot vagy a qvik deeplinkre kattint, mobilbanki applikációjában ellenőrzi a fizetési információk helyességét, majd elindítja a fizetést, és ugyanez elmondható az személyes jelenléttel zajló fizetési helyzetekre is. Az új megoldás egyik pozitív előnye, hogy egy standardizált biztonságos QR-kódot hoznak létre, így minden hazai bankszámlával rendelkező ügyfél igénybe tudja venni ezt az új fizetési lehetőséget. Az adathalászat ezen fizetési módoknál elméletileg ki van zárva.
Fotó: Raiffeisen Bank
Mit nyerhet a kereskedő, milyen előnyei származhatnak abból, ha gyorsan lép az innováció útjára?
Költséghatékonyságot mindenképp, mivel ez a fizetési séma a tervek szerint alacsonyabb fenntartási költségekkel fog üzemelni, mint a kártya alapú fizetési rendszerek, a költségmegtakarítás jelentkezni fog a kereskedői jutalékokban is. Nem mellesleg likviditásban is versenyképesebb lesz ez a megoldás, hiszen az áruk és szolgáltatások ellenértékéhez azonnal hozzáférhetnek a kereskedők. (x)
Fogalmak:
qvik: a hazai Azonnali Fizetési Rendszerre épülő új fizetési megoldás, amely ingyenes a lakossági ügyfelek számára
QR kódos fizetés: a vásárló az okostelefonjára telepített saját banki alkalmazásával vagy a telefon beépített gyári kamerájával beolvassa a QR kódot és átutalási tranzakciót kezdeményez.
NFC alapú fizetés: a kártyás fizetéseknél már ismert technológia, amikor „odaérintjük” a mobiltelefont a terminálokhoz. Erre a qvik fizetésnél is lesz lehetőség.
Deeplink alapú fizetés: a webshopban a qvik választása után a fizetés gombra kattintva automatikusan megnyílik a mobilbanki alkalmazás, melyben már csak jóvá kell hagyni az átutalást.
Fizetési kérelem (request to pay): fizetési kérés, amelyet a kedvezményezett indít elektronikusan a fizető fél felé. A fizető fél értesítést kap a beérkezett kérelemről, ezt követően tudja annak teljesítését jóváhagyni.
Fotó:raiffeisen Bank