Elszabadultak a mezőgazdasági árak, mint bika az arénában

Áprilisban átlagosan 45,7 százalékkal voltak magasabbak a mezőgazdasági termelői árak, mint egy évvel korábban, a márciusihoz képest 8,3 százalékponttal gyorsult a drágulás üteme - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adataiból.


A növénytermesztési és kertészeti termékek termelői ára 49,3 százalékkal nőtt tavaly április óta, az élőállatok és állatitermékek átlagosan 36,9 százalékkal lettek drágábbak. A gabonafélék felvásárlási ára 64,9 százalékkal nőtt egy év alatt, az ipari növényeké 68,5, ezen belül az olajos növényeké 71,7 százalékkal emelkedett. A drágulás gyorsulása a gabonaféléknél is 6,4 százalékpont volt a márciusihoz képest, az ipari és az olajos növényeket tekintve viszont 13,3, illetve 14,6 százalékpontot ért el. A búza ára 62,9, a kukoricáé 66,8 százalékkal nőtt egy év alatt. Az olajnövények árát a repcemag 88,7 százalékos emelkedése húzta, míg a napraforgómag éves drágulása ennél mérsékeltebb, 65,3 százalékos volt, ami 10,4 százalékponttal élénkebb éves növekedés a márciusinál.

A burgonya felvásárlási ára 32,0 százalékkal nőtt tavaly április óta. A zöldségfélék ára 23,7 százalékkal nőtt, a gyümölcsökért viszont átlagosan 8,2 százalékkal kevesebbet kellet fizetni, mint egy évvel ezelőtt. A zöldségfélék közül a paradicsom 46,5 százalékkal, az uborka 39,1, a fejes saláta 26,8, a fejeskáposzta 2,9 százalékkal drágább, míg a karfiol 15,6 százalékkal olcsóbb lett. A vöröshagyma 20,0 százalékkal többe, a sárgarépa 6,3 százalékkal kevesebbe került, mint tavaly áprilisban.

Az élőállatok felvásárlási ára átlagosan 38,6 százalékkal emelkedett, ezen belül a vágósertések 40,5, a baromfiak 39,3 százalékkal kerülnek többe. A tyúkfélék 42,3, a kacsa 54,8, a pulyka 26,3, a liba 27,0 százalékkal drágult egy év alatt, a vágómarha ára 46,0 százalékkal emelkedett.

Az állati termékek ára átlagosan 33,6 százalékkal nőtt, ezen belül a tej felvásárlási ára 28,3, a tojásé 21,5 százalékkal volt magasabb a tavaly áprilisinál, az összes többi állati termékért viszont 88,1 százalékkal kellett többet fizetniük a felvásárlóknak.


The Conversation

Ne hagyd ki!